Crescendo Constroem-se os Sonhos (IV) 2 / By Growing We Build the Dreams (IV) 2

04-11-2016 17:14

Crescendo Constroem-se os Sonhos (IV) 2

Macedo Teixeira

    Neste contexto, os outros surgem como referências e sinais indicadores; surgem no nosso caminho como se nos visitassem e nos trouxessem alguma coisa que é necessária. São elementos de um processo, que acontecem no perímetro do seu destino, mas só se podem completar com os jovens que com eles caminhem e façam por si mesmos a sua própria caminhada. Por isso, os outros surgem como elementos inspiradores das tarefas que temos de realizar para cumprir o modelo que queremos como projecto; os outros inspiram-nos nesse fim e nele se realizam também. Os outros são a experiência realizada nos acontecimentos que consideramos positivos para seguir; são a marca de um desejo moral que nos querem transmitir. Nesta individualização e concordância cautelosa, a nossa natureza é induzida à capacidade de rejeitar o que não queremos, e até às vezes de rejeitar aquilo que precisamos, mas de que a nossa sensibilidade não se apropria imediatamente. Não será uma capacidade que dependa apenas do sujeito na escolha ou decisão, será uma capacidade natural que deriva da ordem humana no seu crescimento e que nesta altura é muito mais determinante na resposta a qualquer perturbação positiva ou negativa do desenvolvimento da nossa vida. Não julgo de modo radical esta atitude de rejeição, nesta altura, ao que não gostamos, apesar de alguma inconsciência. Nem vejo nestes actos uma desaprovação do acto social, a não ser que a nossa rejeição seja feita com actos indignos que nos atrofiem na caminhada da vida. Vejo, nas atitudes de uma adesão cautelosa e pensada, o resultado da procura pelo que cada um é em si mesmo e também pela procura da sua igualdade. Por um lado, porque cada um possui a sua especificidade; e por outro, porque todos num mundo possível de aventura querem ser actores dessa possibilidade. Acredito que existem igualdades diferentes numa igualdade comum. Também nesta dimensão ponho-me a pensar, não só nos outros, como também nos elementos naturais, e concluo que a igualdade é uma realidade lógica e não é uma aspiração humana; a igualdade existe para que os elementos a diversifiquem e a tornem diferente nas suas formas. A animação é a mesma, difere nas formas e nos momentos; a vida é igual mesmo na diferença e na diversidade. É por este quadro comparativo e na sua lógica plural que insisto nas grandes questões da juventude e na sua educação para a maioridade. Na verdade é da maior importância a educação da responsabilidade e da preparação para a liberdade de vir a ser responsável pela sua vida e pela ordem que cada um integra e de que é elemento­‑base.

    Na juventude, o que mais nos preocupa e mais inspira são os sentimentos de liberdade para vivermos a vida que sabemos igual para todos, mas não sabemos que os seus efeitos variam conforme forem os modos com que a respeitamos. Neste período, somos mais conforme o momento do que conforme a razão. É próprio desta fase a procura de uma comunhão de sentimentos do que é mais fascinante e do que é mais libertador de todas as ordens socialmente definidas. Os sentimentos de liberdade parecem-nos iguais em todas as vidas semelhantes à nossa e julgamos que só nos libertamos das desigualdades em que caímos ao crescer, se formos capazes, agora, de viver em liberdade e na riqueza dos elementos que a fazem no nosso dia-a-dia. Não é preciso pensar muito nem ser muito cauteloso, basta-nos alguma prudência e um espírito forte e dominador. O diverso não será necessariamente diferente; o diverso pode ser igual nesta forma e o diferente pode justificar todo o tipo de ensaios e experiências. Basta que nos deixem ser livres e que confiem em nós e nada de mal há-de acontecer.

    Não há, acreditamos nós, outro modo melhor de nos tornarmos nos adultos do futuro senão pelo modo de crescer e viver fazendo da nossa vida um ensaio permanente. Os outros não são senão expressões de uma referência que tende a ser universal e a ser divulgada por cada um dos elementos que a compõem e de que o Homem é a sua mais elevada realização. Cada um é, por esta razão, parte integrante dessa referência; é um elemento singular na sua ordem e tem uma originalidade que é preciso descobrir e nós, como jovens, acreditamos desempenhar aqui um papel principal.

    É nesta complexidade imprevisível e mais intolerante na crença das razões clássicas que a sociedade tem um papel determinante no auxílio às vivências da juventude pela forma educada e exemplar, porque se a juventude tende para a liberdade sem limites, os exemplos sociais indicam-lhe o referente normal do razoável e os jovens esforçar-se-ão na originalidade, mas corrigir-se-ão até aos limites normais.

    Lembro-me, com alguma emoção, de alguns factos que ocorreram na minha vida e que revelam com nitidez os ensaios que eu fazia para realizar o que julgava, naquele tempo, serem desejos pessoais e gostos de ser jovem e ser bom. Pelo que vivi nessa altura, e pelo que fui capaz de realizar até hoje, acredito que de facto não há outro modo melhor de nos tornarmos nos adultos do futuro senão pelo modo de crescer e viver, fazendo da nossa vida um ensaio permanente e, nessa altura, quando jovens, crescer e viver pelas experiências que tenham como limite o ser bom. Quando eu era jovem, o que me ocorria nos meus pensamentos era o desejo de ser o melhor, o desejo de ganhar e de vencer. Creio que sou necessariamente sincero e não creio que tenha mudado alguma qualidade de raiz para dizer o que de facto não fora. O que eu sentia nessa altura traduzia-se pelo desejo de ser o melhor, de vencer e de ganhar, mas quando apertavam comigo, vinha sempre à minha lembrança, já não o desejo único de ganhar, mas a alegria de não perder, mesmo que não vencesse, de não ser o último; a alegria de ser referência para os outros. Não gostava nada que me vissem perder, mas aceitava passar como perdedor, envergonhava-me é se me sentissem derrotado perante a situação em que ficava ou a pontuação que obtinha. Hoje sinto com verdadeira razão que o que me afligia verdadeiramente não era o perder ou ganhar, era o ser notado como um bom jovem que se interessava pela vida, ainda que ela não trouxesse grandes alegrias; desejava ser escolhido para participar, e gostava de ganhar, fazia questão disso, mas nunca senti como mais grave a derrota do que o sentimento de condenação que os outros poderiam vir a ter sobre mim. Esse sentimento perturbava-me tanto que às vezes mal distinguia o resultado, fosse ele qual fosse; era na aprovação social que eu via a minha maior vitória.

    Creio que é essa sensação que faz com que o jovem queira ser destacado naquilo que faz e, sobretudo, naquilo que anseia realizar. Todos sabemos que o sentimento de vitória dá-nos uma grande segurança e uma emotiva capacidade de auto-estima, mas tal capacidade não é mais fortificante que o sentimento de participação e pertença pela escolha que fazem de nós, pelos melhores modelos que temos ou pelas melhores capacidades que representamos.

    Tenho ainda profundamente vincada a gratidão que exprimia a todos os que me escolhiam para participar no seu grupo; e não era só por me sentir "bom'' no que fazia, entenda-se o conceito, por ser jovem e ser próprio da idade, eu sentia-me reconhecido ou "desejado" pelos outros e especialmente pelos meus pares. Sabia que eles gostavam que eu os ajudasse e fôssemos um grupo forte e vencedor. Infelizmente, parece ser normal na actualidade fazer-se por tratamento de choque a mudança de atitudes nos jovens; digo “infelizmente”, porque não vejo que isso seja uma atitude social correcta e que produza os melhores efeitos e consequências. Parece ser normal que ainda em tenra idade o sentimento natural que atrás referi seja quebrado na sua particularidade para dar lugar a atitudes comprometidas pelo jogo da lógica do vencedor a qualquer preço e em qualquer condição.

 

 

By Growing We Build the Dreams (IV) 2

Macedo Teixeira

Within this context, others appear as references and indicative signs; they appear on our path as if they were visiting us and brought us something that is necessary. They are elements of a process, which happen within the perimeter of its fate, but they only can complete themselves with the youngsters who walk with them and do by themselves their own walk. Therefore, others appear as inspiring elements of the tasks we have to carry out to comply with the model we want as a project; others inspire us with that end and in it they fulfill themselves too. Others are the experience realized on the happenings we consider positive to follow; they are the mark of a moral wish that they want to transmit to us. In this individualization and careful concordance, our nature is induced to the capacity to reject what we do not want, and even sometimes to reject what we need, but which our sensibility does not take immediately. It will not be a capacity that depends only on the subject in the choice or decision, it will be a natural capacity that derives from human order in its growth and that by this time is much more determinant in the response to any positive or negative perturbation of our life. I do not judge in a radical way this attitude, by this time, to what we do not like, albeit some unconsciousness. Nor do I see in these acts a disapproval of the social act, unless our rejection is made by mean acts that atrophy us in the walk of life. I see, in the attitudes of a careful and thought adhesion, the result of the search for what each one is by themselves and also of the search for their equality. On one hand, because each one has their own specificity; and on the other hand, because everyone, in a world possible of adventure, wants to be actor of that possibility. I believe there are different equalities in a common equality. Also in this dimension I begin to think, not only on others, but also on the natural elements, and I conclude that equality is a logical reality and it is not a human aspiration; equality exists so that the elements diversify it and render it different in its forms. The animation is the same, it differs in the forms and in the moments; life is equal even in difference and in diversity. It is by this comparative picture and in its plural logic that I insist on the great questions of youth and on their education for majority. In fact, it is of the greatest importance the education of responsibility and of preparation to the freedom of becoming responsible for their own life and for the order that each one integrates and of which is a basic element.

In youth, what most concern us and most inspire us are the feelings of freedom to live life that we know is equal for all, but we do not know that its effects vary as the ways by which we respect it. Within this period, we are more in accordance with the moment than with accordance with reason. It is characteristic of this phase the search for a communion of feelings of what is more fascinating and of what is more liberating of all the socially defined orders. The feelings of freedom seem to us equal in all the lives similar to ours and we think that we only free ourselves from inequalities in which we fall when we grow up, if we are capable, now, of living in freedom and in the richness of the elements that make it in our daily life. It is neither necessary to think much nor to be very careful, it suffices to us some prudence and a strong and dominating spirit. The diverse will not necessarily be different; the diverse can be equal in this form and the different can justify all kind of essays and experiences. It is enough that others let us be free and that trust us, and nothing wrong will happen.

There is not, we believe, other better way of us becoming the adults of the future except by the way of growing up and living, making of our life a permanent trial. Others are but expressions of a reference that tends to be universal and to be spread by each one of the elements that compose it and of which Man is its most elevated realization. Each one is, by this reason, an integral part of that reference; it is a singular element in its order and has an originality that it is necessary to discover and we, as youngsters, believe that we play here a leading role.

It is within this unpredictable complexity and more intolerant on the belief of the classical reasons that society has a determinant role in the aid to the experiences of the young people by the well-mannered and exemplar way, because if the young people tend to limitless freedom, the social examples indicate them the normal reference of the reasonable and the youngsters will make and effort in originality, but they will correct themselves to the normal limits.

I remember, with some emotion, some facts that happened in my life and that reveal with clearness the trials I made to achieve what I thought, at that time, to be personal wishes and tastes of being young and good. By what I lived at that time, and by what I was able to accomplish until today, I believe that, in fact, there is no other better way of us becoming the adults of the future except by the way of growing up and living, making of our life a permanent trial and, by that time, when young, by growing up and living by the experiences that have to be good as a limit. When I was young, what occurred to my thoughts was the desire to be the best, the desire to succeed and to win. I believe I am necessarily sincere and I do not believe that I have changed some root quality to say what in fact had not been. What I felt at that time conveyed by the desire to be the best, to win and to succeed, but when someone put pressure on me, it always came to my mind, no more the only desire to win, but the joy of not losing, even if I did not win, of not being the last; the joy of being a reference to others. I did not like any bit that someone saw me losing, but I accepted to be taken for loser, I did feel ashamed if others felt me defeated in the face of the situation in which I became or in the face of the score I got. Today I feel with true reason that what truly afflicted me was not losing or winning, it was being noted as good young man who was interested in life, even if it did not bring great joys; I wished to be chosen to participate, I liked to win, and I insisted on that, but I never felt as graver the defeat than the feeling of condemnation that others might get over me. That feeling disturbed me so much that sometimes I barely distinguished the result, whatever it was; it was on the social approval that I saw my greatest victory.

I believe that it is that sensation that makes the youngster want to stand out on what he or she does and, above all, on what he or she longs to fulfill. We all know that the feeling of victory gives us a great security and an emotive capacity of self-esteem, but such capacity is no more strengthening than the feeling of participation and belonging by the choice someone makes of us, by the best models we have or by the best capacities we represent.

I still have deeply pronounced the gratitude that I expressed to all who chose me to partake in their group; and it was not only to feel “good” on what I did, let us understand the concept, by being young and by being typical of the age, I felt recognized or “wished” by the others and especially by my peers. I knew that they liked me to help them and us to be a strong and winner group. Unfortunately, it seems to be normal nowadays to make by shock treatment the change of attitudes in the youngsters; I say “unfortunately”, because I do not see that that is a correct social attitude and that produces the best effects and consequences. It seems to be normal that still in tender age the natural feeling that I referred before is broken in its particularity to give place to attitudes compromised by the winner’s logic game at any price and in any condition.