Crescendo Constroem-se os Sonhos (IV) 1 / By Growing We Build the Dreams (IV) 1

13-10-2016 14:25

Crescendo Constroem-se os Sonhos (IV) 1

Macedo Teixeira

    Afinal, vejo agora com claridade que a razão pela qual cada um se guia e se rege é a razão da sua vida que, sendo original, dá-lhe o toque de qualidade que nos torna diferentes uns dos outros. Afinal, todos se reforçam num sentimento que é o valor mais elevado e mais íntimo e também o mais secreto e o mais precioso. É por uma qualquer razão que cada um tende a realizar de um certo modo a sua vida. Uns, vivem para deixarem exemplos morais de uma conduta séria e honrada; lavam as mãos de tudo quanto possa ensombrar esta ideia — a sua causa tem a razão na honra e no valor da dignidade. Outros, vivem para a aventura; querem deixar exemplos de um heroísmo e abnegação que emocione a vida e faça com que sejam recordados mais pelo que viveram e fizeram do que pelo que foram. Outros, vivem para o mundo e para os problemas que este levanta, entregam-se em espírito e trabalho numa missão que não escapa à dor nem conhece elevações de luxo; procuram limpar o mundo, conforme lhes é possível, sem terem em conta quantos são precisos ou quantos existem; trabalham de sol a sol na esperança de que o futuro será melhor e os outros o hão-de continuar (neste grupo estão os mais pacíficos que querem deixar recordações, mas não deixar pena nem serem indesejados). Outros há que vivem para a miséria, sem que esta lhes peça para ficarem; por todos os caminhos por onde andam, prendem-se à pobreza miserável da escravidão da vida, e nem sempre são pobres de bens e de espírito. São pobres, porque trocam a condição da luz pela condição das trevas; e pobres, porque trocam o que têm de melhor, que é a liberdade de serem ricos com alguns bens e viverem conforme a saúde da sua alma e a beleza do seu espírito.

   Sei que todos têm a sua razão e todos se reforçam nestas convicções. Todos têm a ideia de que a sua é a melhor razão e que não há outra possibilidade de a melhorarem, quando é negativa, ou de a combinarem numa comunhão participada para além da sua causa. Reconheço que estas são razões da vida do homem, mas só em parte as razões da vida humana. E, se estas não forem reguladas nos períodos da nossa juventude, tornar-se-ão em tensões que despertarão forças positivas e negativas que poderão ser em qualquer caso prejudiciais à vivência da nossa consciência e liberdade. Foram, apesar de tudo, estas expressões da vida e os planos que elas projectam que fizeram a minha personalidade e o modo como a desenvolvo e me aplico na adaptação e integração do Mundo. Foram estas condutas que me inspiraram a procurar os caminhos que me conduzem ao meu destino, que fizeram com que acreditasse que a liberdade existia e que era o melhor prémio da vida, além da saúde e da santidade da alma. Acredito que seja da nossa natureza a tendência para resistir a tudo que não traga nada de novo, que não seja empolgante e provoque ondas de fascínio e de mistério; o homem só não resiste ao que o surpreende. Disse-me, há muito tempo, um amigo, que um homem só não resiste à sedução, e que por ela se deixa encaminhar, até ao momento em que ela dure.

   De facto, o homem surpreende-se e admira-se pelo desconhecido e por tudo quanto o encante e o faça sonhar. É neste estado de graça que procura completar-se pela satisfação na resolução dos problemas que o acordam para as necessidades. Acrescento, porém, que para além da sedução existe algo que o envolve com muito mais força e permanência; algo que se encontra entre o vivido indefinido e o desejo de viver pela sua própria razão, o desejo de encontrar a sua linha e de fazer o seu próprio figurino. É aí que se situa um poder incondicionado e natural que impele cada um de nós para um estado dos planos da vida, a que o homem não resiste e, em quietude, procura escutá-lo para o definir e ser-lhe fiel no mais íntimo e profundo do seu ser. É essa força que sensibiliza e emociona a nossa razão e faz com que cada um se projecte para um ideal que não conhece em concreto, mas pensa nele como limite possível. Não é, certamente, o sonho de uma glória conquistada, porque esse é um sentimento que ganha força em cada realização da vida. Pela minha experiência atrevo-me a dizer que será uma força que não tem designação e que nem sequer está regulada pelas capacidades humanas, mas que se manifesta conforme vamos vendo e sentindo o mundo e nele conscientemente vamos tomando parte.

   Vivemos em conformidade com uma ordem de gradações que se expandem ou se contraem, com influências determinantes na nossa espécie. São elementos vitais, sem uma definição real, que emergem da transformação geral e permanente do Mundo e que actuam na razão da nossa vida com efeitos consequenciais na sua ordem. O valor da emoção de cada um de nós em resultado destas influências está na nossa consciência, porque delimita-a para responder às tensões criadas por esta Ordem e equilibradas por este poder. Só isto como acontecimento pode explicar os diferentes modos como o homem capta e compreende os efeitos do mundo e lhe procura as suas causas. Só esta possibilidade poderá explicar que o plano da ordem do mundo seja o mesmo e os seres humanos sejam tão diferentes e tão diversos na concepção dos seus projectos e na resolução das suas emoções. Será esta força que impelirá a nossa razão para o encontro da luz da alma que a serena e a equilibra, donde em consequência nos equilibramos nas tensões próprias da vida. Será este poder que tornará o homem capaz de ser diferente ao longo da vida e poder, sem perder-se, sonhar até à utopia.

   Este poder e esta força não serão os únicos recursos do homem, mas serão, com certeza, os mais inspiradores na sua elevação. Não são, por esta razão, elementos de um qualquer paraíso artificial que estejam só no nosso pensamento. É algo que acontece e que não é a força do homem nem a sua capacidade, que é antes a projecção de uma força que dá outra expressão ao pensamento, desde que o homem se incline para ela. Creio que é um prémio que reforça o sentimento e expande a consciência para limites que são reais e não existem só na imaginação ou fé; existem fundamentalmente nas possibilidades das inclinações possíveis por um poder transcendente ao homem que actua livremente na sua realização.

   Quando vejo que tudo está ao nosso alcance, com certa regularidade, mesmo que com muito trabalho e esforço, não vejo outra explicação para que os homens e mulheres neste mundo continuem a superar o que são obstáculos, muitas vezes perigosos, se não fosse o desejo de conhecer os seus limites para além do real físico. Se tudo o que o homem precisa para sobreviver lhe é dado como a todos os outros animais, por que razão o homem se aventura para realidades aparentemente impossíveis? Quando vejo que cada pessoa se transcende para a busca de outros elementos essenciais através de vários modos, vejo-me forçado a admitir que o homem só se torna verdadeiramente homem nesta animação para um outro estado do ser. É nesta elevação transcendente que o homem se completa, torna-se no que é e mostra em sentimento o que desejou e sentiu ser possível alcançar. Será este sentimento mais empolgante e arrebatador que lhe trará serenidade e o fará feliz.

   Esta força começa bastante cedo a tocar-nos sob as mais diversas formas. Quando jovens e maiores já não são só os exemplos que nos preocupam, mas também o sentimento de liberdade que esses exemplos na prática nos causam. A partir desta altura, somos induzidos para práticas que não nos envergonhem nem sejam indignas, e isso não acontece só porque existe condenação social, mas surge na sua evidência pela necessidade do modelo que queremos construir, e que cairá por terra, se os nossos sentimentos de estima forem perturbados e destruídos. São estes sentimentos que, já nesta altura, manifestam em si esta força que aos poucos se vai tornando mais perceptível, na medida em que nos tornarmos mais perfeitos na maioridade. É esse sentimento interior que nos vai estimulando na caminhada e despertando na vontade da aventura. Os exemplos são a expressão resolvida do pensamento desejado; o que nos incitará mais no caminho da maioridade e a vontade de conquistar o nosso próprio destino, caminhar pelo seu caminho e chegar às metas que o estabelecem. É essa força e o poder que esta intensifica que tornam o homem capaz de formar um ideal com o seu próprio sentido e o seu plano próprio. Um ideal que faz de cada um aventureiro ou apaixonado, devoto ou libertário, sonhador ou convencido.

 

 

By Growing We Build the Dreams (IV) 1

Macedo Teixeira

After all, I see now with clarity that the reason by which each one guides and governs themselves, and the reason of their live that, being original, gives it the quality touch that makes different from each other. After all, everyone reinforce themselves in a feeling that is the most elevated and the most inward value, and also the most secret and the most precious. It is by any reason that each one tends to realize in a certain way their life. Some live to let moral examples of a serious and honorable conduct; they wash the hands of all that might shade this idea — their cause has the reason in honor and in the value of dignity. Others live for adventure; they want to let examples of a heroism and abnegation that thrills life and that makes them being remembered more for what they lived and did than by what they were. Others live for the world and for the problems this raises, they give themselves in spirit and work in a mission that does not escape pain nor knows luxury elevations; they seek to clean the world, as it is possible for them, without them taking into account how many are needed or how many exist; they work from sunrise to sunset in the hope that the future will be better and the others shall continue it (within this group are the most pacific that want to let remembrances, but not to let pity nor be unwanted). There are others who live for misery, without this asking them to stay; for all paths they go, they become attached to the miserable poverty of the slavery of life, and they not always are poor of goods or of spirit. They are poor because they change the light condition for the darkness condition; and poor because they change what they have best, which is freedom of being rich with some possessions and of living in accordance with the health of their soul and the beauty of their spirit.

I know that all have their reason and all reinforce themselves in these convictions. All have the idea that it is theirs the best reason and that there is no other chance of bettering it, when it is negative, or of combining it in a participated communion beyond their cause. I acknowledge that these are reasons of man’s life, but only in part the reasons of human life. And if these are not regulated in the periods of our youth, they will become tensions that will awaken positive and negative forces that may be in any case prejudicial to the experience of our conscience and liberty. It were, despite all, these expressions of life and the plans they project that made my personality and the way I develop it and apply myself to the adaptation and integration of the world. It were these conducts that inspired me to seek the paths that lead me to my destination, that made me believe that freedom existed and that it was the best prize of life, besides health and the holiness of the soul. I believe that it is of our nature the tendency to resist to all that does not bring us anything new, that is not thrilling and provokes waves of fascination and mystery; man only does not resist to what surprises him. A long time ago, a friend told me that a man only does not resist to seduction, and that by it he lets himself guide, until the moment it lasts.

In fact, man is surprised and is amazed by the unknown and for all that enchants him and makes him dream. It is in this state of grace that he seeks to complete himself by the satisfaction in the resolution of problems that awake him to the needs. I add, however, that beyond seduction there is something that involves him with much more strength and permanence; something that is between the undefined lived and the wish to live by his own reason, the wish to find his thread and make his own costume. It is there that is situated an unconditioned and natural power that impels each one of us to state of life planes, which man does not resist to and, in quietness, seeks to listen to it to define it and be faithful to it deep down inside. It is that strength that touches and moves our reason and makes that each one projects themselves to an ideal that does not know concretely, but they think about it as a possible limit. It is not, certainly, the dream of a conquered glory, because that is a feeling that gains strength in each realization of life. By my experience I dare to say that it will be a strength that has no designation and that it is not even regulated by the human capabilities, but that it manifests itself as we are seeing and feeling the world and as in it we consciously are taking part.

We live in compliance with an order of gradations that expand or contract, with determinant influences in our species. They are vital elements, without a real definition, that emerge from the general and permanent transformation of the world and that act on the reason of our life with consequential effects in its order. The value of the emotion of each one of us as a result of these influences is in our conscience, because it delimitates it to respond to the tensions created by this Order and balanced by this power. Only this as an event can explain the different modes how man grasps and understands the effects of the world and searches for its causes. Only this possibility can explain that the plane of order of the world is the same and that human beings are so different and so diverse in the conception of their projects and in the resolution of their emotions. It will be this force that will impel our reason to the meeting with the light of the soul that calms it and balances it, from where in consequence we balance ourselves in the typical tensions of life. It will be this power that will turn man capable of being different through life and of being able, without losing himself, to dream up to utopia.

This power and this strength will not be the only resources of man, but they will be, certainly, the most inspiring in their elevation. They are not, by this reason, elements of any artificial paradise that are only in our thought. It is something that happens and that it is neither man’s strength nor his capacity, it is rather the projection of a strength that gives other expression to the thought, as long as man inclines himself to it. I believe that it is a prize that reinforces the feeling and expands consciousness to limits that are real and that do not exist only in imagination or faith; they exist fundamentally within the possibilities of the possible inclinations by a power transcendent to man that acts freely in his realization.

When I see that everything is within our reach, with certain regularity, even if with a lot of work and effort, I see no other explanation for that men and women in this world continue to surpass what are obstacles, a lot of times dangerous, if it was not the desire to know its limits beyond the physical real. If everything that man needs to survive is given to him as to all other animals, why do man adventures himself to apparently impossible realities? When I see that each person transcends themselves to the search for other essential elements by several ways, I feel bound to admit that man only becomes truly man by this animation to another state of the being. It is in this elevation that man fulfills himself, becomes what he is and shows in feeling what he wished and felt possible to achieve. It will be this more thrilling and impassioned feeling that will bring him serenity and will make him happy.

This force begins very early to touch us by the most various ways. When young and of age it is no longer only the examples that concern us, but also the feeling of liberty that those examples cause us in practice. From this time, we are induced to practices that do neither shame us nor are disgraceful, and that does not happen only because there is social condemnation, but this occurs in its evidence by the necessity of the model we want to build, and that will fall to the ground, if our feelings of estimation are disturbed and destroyed. It is these feelings that, already by this time, manifest by themselves this force that will gradually become more perceptible, insofar as we become more perfect in majority. It is that internal feeling that will stimulate us on the walk and will awaken us in the will to adventure. Examples are the resolved expression of the desired thought; which will instigate us more on the way of maturity and the will to conquer our own destiny, to walk by its way and to arrive to the goals that establish it. It is this force and the power that it intensifies that make man capable of forming an ideal with its own direction and its own plan. An ideal that makes of each one an adventurer or a passionate, a devotee or a libertarian, a dreamer or a confident.