Tese “Nos Caminhos do Ser Humano” / Thesis “On the Paths of the Human Being”

31-07-2019 19:45

 

Nos caminhos do ser Humano

 

Macedo Teixeira

 

Vila Nova de Gaia

Portugal, Setembro 2016

 

Palavras-chave:

 

  • Leis da Genética
  • Economia Global
  • Razão
  • Pedagogia
  • Origens

 

 

 

“A tolerância é muito mais do que aceitar passivamente o ‘outro’. É algo que implica a obrigação de agir e que deve ser ensinada, cultivada e defendida.”

Ban Ki-moon

 

Minhas Senhoras e Meus Senhores,

 

    Ao tomar como tema da minha conferência “Nos Caminhos do Ser Humano”, e ao apresentar-me hoje aqui na Universidade Aberta, permiti que, à maneira de prólogo, expresse a minha satisfação por poder discorrer sobre a minha existência e ser matriz na tese que irei desenvolver.

    Tomando em consideração os objetivos do I Simpósio Internacional de Educação e Pedagogia “Paz e Cidadania Global”, sinto-os como uma oportunidade de poder falar dos paradigmas da nossa existência, já que têm sido os modelos de ordem social, e no caso os da Educação, que me têm preocupado mais.

    Dizer com elevada confiança que esta caminhada de reflexão, fora estruturada numa argumentação descomprometida, impessoal e baseada em princípios e leis, tornando-se certamente mais objetiva na argumentação e mais fácil na compreensão do que se propõe.

    Pretendo que a abordagem se torne numa dimensão fecunda pelo induzir à possibilidade de ser partilhada por todos e poder assim ser alargada nos seus limites de compreensão.

    Desde a fase de criança que passei pelas mais diversas experiências na educação; experiências com acontecimentos diversos, sendo uns dramáticos, outros cómicos e outros trágicos, uns melhores e outros piores, mas todos contribuindo para a descoberta do sentido ético da minha conduta na orientação profissional e na minha vivência social.

    Assim, com a finalidade de ser um juízo a propor para a reflexão em geral, comunico para o efeito de discorrer sobre o assunto, que na minha caminhada de experiências diversas confrontara-me sempre com dois princípios éticos antagónicos e sempre demasiado constantes na determinação e influência na vivência e educação do meu ser.

    Dois princípios que se têm mantido tão constantes nas várias situações da minha vida, que tudo me tem levado a crer que, ao longo da nossa existência, para que o sentido ético da nossa orientação seja inclinado para a predominância ética superior no nosso comportamento, para que se mantenha a predominância do comportamento ético no que ele tem de mais humano, justo e fraterno; tal inclinação irá depender sempre da nossa atenção sobre o que fizermos, pensarmos e dissermos, para podermos ajuizar bem e procedermos com humanidade.

    Dois princípios que, sendo antagónicos, se oporão de imediato no nosso comportamento, se oporão a partir da raiz gerando com isso uma certa tensão na determinação da prioridade da nossa conduta social.

    Dois princípios que condicionarão, penso até que naturalmente, a nossa sensibilidade a demarcar-se na ação ética dominante, quer quando praticada com um sentido mais humano por oposição a um sentido tirano ou com maior configuração de propósitos quando praticada num sentido tirano por oposição a um sentido humano.

    Assim, proponho que desde a mais tenra idade, nos processos educativo e de socialização, se preste uma particular atenção à influência destas duas leis na vida dos seres humanos, se preste uma particular atenção na educação do ser humano para que se perceba que aspetos deverão ser mais orientados na personalidade de cada criança para que, quando adulta, se torne num ser social, instruído e humanamente bom, Um Cidadão para a Paz e Cidadania Global.

    Proponho uma particular atenção na educação desde criança, dada a natureza destas Leis e a lógica que as caracteriza, sobretudo pelo poder que uma delas exerce na afirmação da nossa animalidade, de sentido contrário à racionalidade e ao amor.

    Nos casos da minha existência, estas emoções foram surgindo na minha vida numa forma tão originária, subtil e sempre com tal indistinção formal que bem se poderá dizer que estas forças nas minhas paixões tangeram tão naturalmente a minha vida e surgiram numa tal semelhança que me pareceram na aparência serem sempre de sentido transversal.

    E tão grande se tornava a sua aparência, que em certos casos, ambas pareciam indistintamente terem a mesma natureza; não se notava diferença entre o bem e o mal, parecia até que ambas lutavam para fazer emergir conflitos na sua razão e no seu valor ético de origem.

    Neste sentido, para poder explicar melhor o percurso realizado durante a minha caminhada e a difícil opção ética que fora partilhando na minha conduta, tentarei num modo de abordagem por comparação, sobre a organização e educação da sociedade, que ao que parece será estruturada a partir destas duas das leis fundamentais da Natureza, de cuja falta de atenção ainda se mantém decorrente sobre os efeitos negativos gerados até hoje na sociedade proponho à consideração da ciência da educação, que nos manuais escolares, se registem e se considerem estas duas leis, como um elemento pedagógico de grande importância para a Compreensão e Orientação da Personalidade Humana.

    Procurarei na minha explicação explicitar estas duas leis e mostrar a influência que têm tido na nossa conduta, ou seja: que, em contexto da ação humana, elas serão sempre emergentes e dominantes, quer seja a Primeira Lei Naturala lei da agregação do ser –, quer seja a Segunda Lei Naturala lei da tirania do ser 1.

 

    Sem preconceitos de materialismos ou espiritualismos, observemos o ser na sua gigantesca e misteriosa vida para irmos tirando algumas ilações: ficamos perplexos diante dum ser quase divino, isto é, um ser altamente dotado de valores humanos, científicos, artísticos, técnicos – o criador transcendente –; por outro lado, vemos o monstro, o cruel, o sádico, o desumano, que justifica a paranoia num pensamento lógico de premissas falsas. (Ibidem, p. 13.)

 

“Estudemo-nos, dentro de nós, numa introspeção, e encontramos uma vontade de nobreza a par de uma vontade de tirania, criadora de agressividade sádica, de crueldade feroz.”

 “Tem de se curar a humanidade para curar o Homem ou curar o Homem para que este crie outra humanidade, outra sociedade – em que o Homem (um ser condenado à morte) não viva em constante terror.” (Ibidem, p. 14.)

“A tirania do ser é simples: qualquer ser, para viver, tem de comer outro. “É a crueldade da Natureza.

“Os animais da mesma espécie inibem-se de se comerem entre si e comem outras espécies. Mas esta inibição não a tem o Homem porque, apesar de mais inteligente, é mais monstruoso, mais cruel. (Ibidem, p. 14.)

“Um povo resolve comer outro – invade, mata, destrói, viola, rouba –, exerce toda a espécie de violência e crueldade.

“Sim, a violência é a tirania do ser, impera na natureza; nada mais fácil de ver, nada mais objetivo.

“Porém, o que esses monstros, que fizeram uma história vergonhosa de tirania, ..... não verão ..... é que há outra força contra a tirania do ser: a Afetividade criadora duma agregação humana, duma Sociedade à procura duma Humanização, como nas religiões à procura do Céu. .....

“Os Homens estão em divisão: uns na tirania e outros na agregação. .....

 

    E o que é grave é que “As nações a manterem a agressividade, a violência, a crueldade estão contra os princípios naturais da agregação existentes na natureza.” (Ibidem, p. 15.)

 

    Assim, perplexo com esta contrariedade humana, entendo ser relevante para a experiência dizer a propósito que, embora tivesse vivido confrontado com estas circunstâncias na memória, quiçá no meu ADN, e tivesse sido grande o meu sofrimento social no percurso da minha vida, as minhas opções recaíram com maior predominância no esforço de a minha ação ética ser orientada pelo princípio da afetividade, ainda que lutando contra as dificuldades psicológicas para ser constante, mas hoje reconheço com felicidade que valeu a pena, tornara-me com esta atitude num ser humano, afetivo e mais sociável.

    Reconheço, que na caminhada da minha existência, prevaleceram na base da estruturação da minha consciência e do meu sentido de responsabilidade os primeiros ensinamentos que me foram dados durante os tempos da minha infância e da minha adolescência.

    Começara deste modo a adquirir conhecimentos fundamentais para vir a compreender qual o valor que tem a vida humana para quem aprende cedo que a nossa existência, para ter significado, deverá ser vivida em relação com os outros. Aprendia, afinal, entre experiências e jogos realizados nesta altura, o que mais tarde viria a perceber sobre o significado: “vamos aprendendo de Cristo, e que se ‘Amamos, logo existimos’ ”. 2

    Entretanto, à medida que fora crescendo na inteligência e adquirindo mais conhecimentos e com eles o conhecimento filosófico-científico, fora descobrindo que o nosso pensamento tende a ser travejado pelas faculdades da Razão e dos Sentidos. Dos sentidos, através de todas as sensações que vamos formando da realidade e gravando as imagens na memória para que, sempre que necessário, possamos evocar lembrando. Da razão, pelo entendimento que vamos tendo para a delimitação do ser através das nossas formas conceptuais, para as podermos configurar em entes ideais.

    Assim fora reconhecendo também, ao aprender de Descartes, que somos uma natureza pensante, que somos aquele que estará na prova da certeza, que somos nós que pensamos certo ou errado, ou ainda na certeza de que se “penso, então existo”. E que a nossa intranquilidade é fruto da nossa fragilidade no ser e nos conhecimentos e das nossas limitações no tempo do infinito.

    Mais consciente da realidade do Mundo, começara a atuar na compreensão do conhecimento apreendido em referência ao Pensamento Económico Português – do qual fui inferindo, com base em algumas leis económicas” 3. De que haverá indubitavelmente uma evolução histórica nas relações económicas e sociais, evolução pela qual os povos irão diminuindo na sua tensão social à medida que forem evoluindo também nas suas mentalidades.

    Vivemos num mundo global, precisamos de um pensamento global, de uma economia global; porventura uma economia com diferenças na diversidade de origem, mas que seja comum na particularidade da dignidade humana; nenhuma criança descobrirá o Amor e a Paz num Mundo Global se não crescer sob a égide do direito universal do acesso à dignidade da Liberdade, Proteção, Educação, Trabalho e voluntariamente puder caminhar ao encontro de Deus.

    Meditei na Criação, no que é criado e nas partes que o constituem, sobretudo na origem visível do processo da Criatura humana.

    Neste sentido, tudo me tem levado a crer, ressalvando as exceções à regra, que, qualquer que seja a criatura humana, haverá uma das partes que, no processo da Criação e durante toda a existência, estará numa densidade mais profunda que a outra. Cada um de nós será uma realidade dinâmica mutável que, no Processo de Criação e Educação Permanentes, assume instantes variáveis, quiçá conforme as circunstâncias em que se encontre, a um tempo e em cada singularidade.

    E porque esta realidade me parece ser decorrente de uma lei da natureza, julgo que daí não se poderá tirar vantagem sobre quem mais possa em cada circunstância.

    O conhecimento e o desenvolvimento do sistema genético e a melhoria dos seus elementos no jogo relacional com a Natureza e com o Grupo deverão proporcionar-nos no futuro outras capacidades para percebermos melhor esta complexa densidade natural nos seres humanos. Contudo, será necessário começar a preparar o caminho para o fortalecimento da relação entre os seres, procedendo-se na orientação do ser humano pela Didática e pela Pedagogia ao “descarnar” de elementos negativos que sejam constitutivos, sobretudo aqueles que permanecem na maior parte das vezes quase impercetíveis na personalidade de uma criança, muitas vezes oriundos das origens, credos, educação, culturas, famílias.

    Em tudo isto, fui concluindo no exercício da docência da importância da palavra “educar”, uma palavra que provém do latim educere, que significa “conduzir para fora de”, o que, se bem interpretado, deverá levar a que a ação educativa seja para conduzir o educando a partir daquilo que ele em si mesmo já é; a criança é um ser em potência a revelar na ação das suas características, logo, não será suficiente perceber a relação funcional das coisas desligada dum sujeito educando, isto é, que se distende através delas, pelas suas possibilidades naturais, na revelação das competências que não se situam em nenhum quadro institucional.

    Foi assim que compreendi também que, no preâmbulo dos meus pensamentos, sempre prevaleceram as minhas origens. 4

    Direi que fui relacionando ao longo da minha docência a disciplina da Didática com a Pedagogia.

    Percebendo melhor entre as lições diárias que era nesta subjetividade educativa que o conhecimento se descobriria melhor nas nossas possibilidades e que estas aumentariam com o que fôssemos vendo e nos fosse sendo mostrado, ainda que por fora; pois só o saber sobre o todo nos tornará possível alcançar a realidade. 5

    Daqui se poderá inferir que o saber sobre o todo deverá ser um saber que tenha em conta os elementos naturais em conjugação com os elementos sociais e vice-versa, será necessário passarmos à ação prática, integrando e realizando os atos educativos para que sejam entendidos socialmente por todos e pelos educandos especialmente como atos vitais, e não apenas como manifestações datadas e assumidas culturalmente.

    Em toda a minha vida de docente realizei diversos acontecimentos comemorativos: o Dia da Árvore, o Dia dos Direitos Humanos, o Dia da Criança.

    Passada a data da comemoração, tudo se esfumava na vulgaridade, e os fogos ou a desertificação eram facilmente desculpados como um problema da ignorância, um problema dos interesses financeiros, um problema de desleixo do Estado.

 

    Só poderemos entender que somos um ser cívico, um ser de direitos, se exercermos na prática uma pedagogia de raiz; plantar uma árvore não pode ser entendido como um gesto cultural; tem de ser entendido como uma atividade vital, como uma atividade que deverá salvar o Planeta da destruição e salvar a vida humana da tragédia pela falta de recursos, uma vez que já estaremos a viver a crédito, segundo a declaração da Global Footprint Network num comunicado conjunto com a World Wildlife Fund (WWF):

https://24.sapo.pt/article/sapo24-blogs-sapo-pt_2016_08_04_1981753532_planeta-terra--a-partir-de-segunda-feira--estamos-a-viver--a-credito

 

“Para satisfazer as nossas necessidades, atualmente precisamos do equivalente a 1,6 planetas” por ano, disseram ambas as organizações. “O custo desse consumo excessivo já é visível: escassez de água, desertificação, erosão do solo, queda da produtividade agrícola e das reservas de peixes, desflorestação, desaparecimento de espécies.”

“Viver a crédito só pode ser provisório, porque a natureza não é uma jazida, da qual podemos extrair recursos indefinidamente.” 6

 

    E se este é um problema vital, outros há que necessitam de ser encarados do mesmo modo; como poderemos aprender a perdoar, ou até mesmo a julgar, se a pedagogia não for com base num Amor Comum e que tenha em conta o conhecimento global da matriz do educando? Um ser dificilmente compreenderá que é vital para a Paz a tolerância da diferença e o respeito pelo outro se não aprender desde pequenino, nos valores da civilidade a ser verdadeiro, honrado e respeitador dos seus semelhantes, se não aprender a conjugar cedo a Declaração Universal dos Direitos do Homem, da Criança e dos Povos.

    E perante a instabilidade da Ordem do Mundo, comecei a acreditar que seria bom, como forma possível, para equação de algumas das dificuldades na vivência contemporânea, reconhecer-se a necessidade da emergência do pensamento concreto, o qual superasse a própria abstração e que integrasse a realidade elevando-a na dialética da superação.

Aliás, a propósito, cito:

 

“..... Para Hegel aquilo que é parcial, delimitado, separado é justamente o que é ‘abstrato’ (abstractus, em latim, significa literalmente ‘extraído’, ‘posto de parte’). O ‘concreto’ exige, pelo contrário, um pensamento que seja capaz de ter em conta o conjunto de todos os aspetos, mesmo aqueles que se opõem e se excluem. Este pensamento deve também ser capaz de nos dar conta da passagem de um elemento ao seu oposto.” 7

 

    Por último, sabendo que vivemos cada vez mais entre as limitações dos ideais de Justiça, de Família, de Bem, de Verdade, de Amor, será de acreditar que só por meio de uma interação contextualizada em ambiente de integração geral 8 e certamente global de todos os elementos naturais e sociais, conseguiremos impelir-nos para o que será possível e desejável conceber numa pedagogia mais experimental que doutrinária nos aspetos que considerei como mais relevantes no “Caminho do Ser humano” e que agora procurarei traduzir na seguinte proposta:

 

    Tomando em consideração os objetivos do I Simpósio Internacional de Educação e Pedagogia “Paz e Cidadania Global”, na década internacional consagrada pela ONU (2013-2022) à aproximação das culturas, proponho que sejam consideradas nas linhas orientadoras do Simpósio e no Objetivo número 1, Educação para a paz e cidadania, as seguintes questões:

  1. Educação e Pedagogia por Comparação (a Natureza, o sentido das leis e dos elementos naturais);
  2. Educação ética para uma cidadania global estruturada (elaboração de normas e códigos de conduta social; as leis imperativas devem constituir-se como o último recurso);
  3. As Origens Sociais (endogenia cultural, multiculturalismo e as migrações);
  4. Relações familiares (educar para o valor da Família; os vários tipos de famílias);
  5. Compreensão do sentido do Amor e do Perdão com vista ao valor da Tolerância (Declaração Universal dos Direitos do Homem);
  6. O fenómeno da religiosidade (Conhecimento e encontro das religiões e Valorização do Sentido Ecuménico);
  7. Estudo sistematizado do ambiente e dos recursos naturais (a situação atual da Terra [“Vivemos a Crédito”]).

 

Bibliografia

 

1. BORGES GUEDES, J.M., Homem: Monstro e Semideus, Gráfica Firmeza, Porto, 1987, pp. 13, 14 e 15.

2. CLEMENTE, Manuel, Patriarca de Lisboa, Texto da homenagem feita pela Santa Casa da Misericórdia do Porto e referido na homilia Solenidade da Santíssima Trindade em 2011, sobre o problema do individualismo.

3. MORAIS E CASTRO, Armando Fernandes, O Pensamento Económico Português, “As bases da Teoria económico-social do Portugal Medievo”, exemplos de leis económico-sociais.

4. MACEDO TEIXEIRA, O Sentido do Escritor no Caminho da Globalização. Georges Seféris, um escritor de consciência europeia, cujo pensamento esteve em exposição na Biblioteca de Vila Nova de Gaia em 1998 e que dizia o seguinte: “Ninguém se fecha sobre si mesmo com medo de perder a sua originalidade, porque esta constitui a sua força e acredita nela.”

5. GARCÍA HOZ, Victor, Princípios de Pedagogia Sistemática, Coleções Ponte, Livraria Civilização Editora.

 6. https://24.sapo.pt/article/sapo24-blogs-sapo- pt_2016_08_04_1981753532_planeta-terra--a-partir-de-segunda-feira--estamos-a-viver--a-credito

7. HEGEL, Introdução à História da Filosofia e Sistema da Vida Ética, Edição Prisa Innova S.L., Madrid, Espanha, 2008; tradução de Artur Morão e Edições 70, L.da. Prefácio de Roger-Pol Droit, Página XVI.

8. MACEDO TEIXEIRA, Quando As Estrelas Acordam, Sítio do Livro, Lisboa, 2014.

 

 

 

On the paths of the Human Being

 

Macedo Teixeira

 

Vila Nova de Gaia

Portugal, September 2016

 

Keywords:

 

  • Laws of Genetics
  • Global Economy
  • Reason
  • Pedagogy
  • Origins

 

 

 

“Tolerance is much more than passively accepting the ‘other’.  It brings obligations to act, and must be taught, nurtured and defended.”

Ban Ki-moon

 

Ladies and Gentlemen,

 

By taking “On the Paths of the Human Being” as the theme of my conference, and by presenting myself here today at the Open University, allow me that, by way of prologue, I express my satisfaction for being able to discourse about my existence and to be matrix on the thesis I will develop.

Taking into consideration the objectives of the I International Symposium of Education and Pedagogy “Peace and Global Citizenship”, I feel them as an opportunity to be able to speak of the paradigms of our existence, since are the models of social order, and in the case those of Education, that have worried more.

To say with elevated confidence that this walk of reflection has been structured on an uncommitted and impersonal argumentation, based on principles and laws, certainly becoming more objective in the argumentation and easier in the comprehension of what is proposed.

I intend that the approach becomes a fertile dimension by the inducement to the possibility of being shared by everyone and thus it may be broadened in its limits of comprehension.

Since the phase of a child, I went through the most diverse experiences in education; experiences with diverse events, being ones dramatic, others comic and others tragic, some better and others worse, but all contributing to the discovery of the ethical sense of my conduct in the professional orientation and in my social living.

Thus, with the finality of being a judgement to propose for a reflection in general, I communicate for the effect of discoursing about the matter, which in my walk of diverse experiences I have always been confronted with two antagonist ethical principles and always too constant in the determination and influence in the living and education of my being.

Two principles that have remained so constants in the several situations of my life, that everything has led me to believe that, along our existence, so that the ethical sense of our orientation is inclined towards the superior ethical predominance on our behavior, so that the predominance of the ethical behavior is kept on what it has of most humane, just and fraternal; such inclination will always depend upon our attention to what we do, think and say, so that we may judge well and proceed with humanity.

Two principles that, being antagonistic, will oppose each other immediately in our behavior, will oppose each other from the root, generating with that a certain tension in the determination of the priority of our social conduct.

Two principles that will condition, I even think that naturally, our sensitivity to demarcate itself in the dominant ethical action, whether when practiced with a more human sense by opposing a tyrannical sense or with greater configuration of purposes when practiced in a tyrannical sense by opposing a human sense.

Thus, I propose that since the most tender age, in the educative and socialization processes, one pays particular attention to the influence of these two laws in the life of human beings, one pays attention in the education of the human being, so that we perceive which aspects should be more oriented within the personality of each child, so that, when they are adults, they become a social, learned and humanly good being, A Citizen for Peace and Global Citizenship.

I propose a particular attention in the education since child, given the nature of these Laws and the logic that characterizes them, especially by the power that one of them exerts upon the affirmation of our animality, of contrary direction to rationality and love.

In the cases of my existence, these emotions were appearing in my life in such an originary and subtle way and always with such a formal indistinction that we may well say that these forces in my passions touched so naturally my life and appeared in such a resemblance that they seemed in appearance to always be of transversal sense.

And so great became its appearance that, in certain cases, both seemed indistinctly to have the same nature; I did not notice the difference between good and evil, it even seemed that both fought to make emerge conflicts in their reason and in their ethical value of origin.

In this sense, so that I may explain better the path made during my long walk and the difficult ethical option that I was sharing in my conduct, I will try in a way of approach by comparison, about the organization and education of society, which presumably will be structured from these two of the fundamental laws of Nature, of whose lack of attention still remains resulting over the negative effects generated until today in society, I propose to the consideration of science of education that, in school textbooks, these two laws are recorded and considered, as a pedagogical element of great importance to the Comprehension and Orientation of Human Personality.

I will seek with this explanation of mine to clarify these two laws and to show the influence that they have had in our conduct, that is: that, within the context of human action, they will always be emergent and dominant, whether it be the First Natural Law – the law of the aggregation of the being –, or whether it be the Second Natural Law – the law of the tyranny of the being 1.

 

Without prejudices of materialisms or spiritualisms, let us observe the being in its gigantic and mysterious life, so that we go taking some inferences: we become dazzled before a being almost divine, that is, a being highly gifted of human, scientific, artistic and technical values – the transcendent creator –; on the other hand, we see the monster, the cruel one, the sadic, the inhuman, who justifies the paranoia in a logical thought of false premises. (Ibidem, p. 13.)

 

“Let us study ourselves, within us, in introspection, and we shall find a will to nobleness side by side with a will to tyranny, creator of a sadistic aggressiveness, of a ferocious cruelty.”

 “We have to cure humanity to cure Man or to cure Man so that he creates another humanity, another society – in which Man (a being condemned to death) does not live in constant terror.” (Ibidem, p. 14.)

“The tyranny of the being is simple: any being, to live, has to eat another.” It is the cruelty of Nature.

“Animals of the same species inhibit themselves of eating each other, and they eat other species. But this inhibition, Man does not have it, because, despite being more intelligent, he is more monstrous, more cruel. (Ibidem, p. 14.)

“A people decides to eat another – invades, kills, destroys, rapes, steals –, it exerts all kind of violence and cruelty.

“Yes, violence is the tyranny of the being, it rules in nature; nothing easier to see, nothing more objective.

“However, what these monsters, who made a shameful history of tyranny, (...) will not see (...) that there is another force against the tyranny of the being: the creative Afectionateness of a human aggregation, of a Society in search for a Humanization, like in religions in search for Heaven. (...)

“Men are in division: some in tyranny, and others in aggregation. (...)

 

And what is grave is that “Nations that maintain aggressiveness, violence, cruelty are against the natural principles of aggregation existent in nature.” (Ibidem, p. 15.)

 

Thus, perplexed by this human contrariness, I understand that it is relevant for the experience to say, by the way, that, although I had lived confronted with these circumstances in memory, perhaps in my DNA, and although it had been great my social suffering in the course of my life, my options fell with greater predominance on the effort of my ethical action being guided by the principle of affectionateness, even if fighting against the psychological difficulties to be constant, but today I recognize with happiness that it was worth, I became with this attitude a human, affectionate and more sociable being.

I recognize that, within the walk of my existence, on the basis of the structuring of my conscience and of my sense of responsibility, the first teachings I was given during the times of my childhood and adolescence prevailed.

I began this way to acquire fundamental knowledge to come to comprehend what value has human life for who learns early that our existence, to have meaning, it should be lived in relation with others. I learned, after all, between experiences and games done by this time, what later I would come to understand about the meaning: “we are learning from Christ, and that if ‘We love, therefore we exist’ ”. 2

Meanwhile, as I was growing in intelligence and acquiring more knowledge, and with it the philosophical-scientific knowledge, I was discovering that our thought tends to be laid by the beams of Reason and the Senses. From the senses, through all the sensations that we are forming from reality and storing the images in memory so that, whenever necessary, we may evoke by remembering. From reason, by the understanding that we are getting for the delimitation of the being through our conceptual forms, so that we may configure them in ideal entities.

Thus I was acknowledging also, by learning from Descartes, that we are a thinking nature, that we are that who will be in the proof of certainty, that it is us that think right or wrong, or even within the certainty that if “I think, therefore I am”. And that our unquietness is a result of our frailty in the being and in the knowledges and of our limitations within the time of the infinity.

More aware of the reality of the World, I began to act within the understanding of the knowledge apprehended in reference to the Portuguese Economic Thought – from which I was inferring, based on some economic laws” 3. That there will be undoubtedly a historic evolution in the economic and social relations, evolution by which the peoples will lessen in their social tension as they are evolving also in their mentalities.

We live in a global world, we need a global thinking, a global economy; perhaps an economy with differences in the diversity of origin, but that it is common in the particularity of human dignity; no child will discover the Love and Peace in a Global World if they do not grow under the aegis of the universal right of the access to the dignity of Liberty, Protection, Education, Work and voluntarily nor can walk towards God.

I have meditated upon the Creation, upon what is created and on the parts that constitute it, especially upon the visible origin of the process f the human Creature.

In this regard, everything leads to believe, save the exceptions to the rule, that, whoever may be the human creature, there will be one of the parts that, within the process of Creation and during all the existence, they will be in a deeper density than the other is. Each one of us will be a mutable dynamic reality that, within the Process of Permanent Creation and Education, assumes variable instants, possibly according to the circumstances in which we are, at a time and in each singularity.

And because this reality seems to me that it is resultant from a law of nature, I think that from there we cannot take advantage over who has more power in each circumstance.

The knowledge and the development of the genetic system and the improvement of its elements within the relational game with Nature and with the Group should provide us in the future other capabilities to understand better this complex natural density in the human beings. However, it will be necessary to start preparing the path towards the strengthening of the relationship between the beings, by proceeding in the direction of the human being by Didactics and by Pedagogy by stripping off the negative elements that are constitutive, mainly those who remain most of the time almost imperceptible in the personality of a child, often coming from the origins, creeds, education, cultures, families.

In all this, I was concluding within the exercise of teaching of the importance of the word “educate”, a word that proceeds from the Latin educere, which means  “to guide to the outside of”, which, if well interpreted, should lead to the educative action to be to guide the pupil from what they already are in themselves; the child is a being in potency to be revealed themselves in the action of their characteristics; therefore, it will not be enough to understand the functional relation of things disconnected from student subject, that is, that expands through them, by their natural possibilities, in the revelation of the competences that are not situated on any institutional board.

It was so that I also understood that, in the preamble of my thoughts, my origins have always prevailed. 4

I will tell that I was relating throughout my teaching profession the subject of Didactics to that of Pedagogy.

Because I understood better among the daily lessons that it was in this educative subjectivity that knowledge would be better discovered within our possibilities and that these would increase with what we were seeing and was being shown to us, even if on the outside; since only with the learning about the all it will become possible for us to reach this reality. 5

From here we can infer that the knowledge about the all should be a knowledge that takes into account the natural elements in conjunction with the social elements and vice versa, it will be necessary to go to practical action, by integrating and accomplishing the educative acts so that they are understood socially by everyone and by the pupils, especially as vital acts, but not only as dated and culturally assumed manifestations.

Throughout my all life as a teacher, I have accomplished several commemorative happenings: the Day of the Tree, the Day of the Human Rights, the Day of the Child.

When the date of commemoration had passed, everything vanished into the thin air of vulgarity, and the fires or desertification were easily excused as a problem of ignorance, a problem of the financial interests, a problem of the negligence of the State.

 

We can only understand that we are a civic being, a being of rights, if we exert in practice a root pedagogy; to plant tree may not be understood as cultural gesture; it has to be understood as a vital activity, as an activity that should save the Planet from destruction and save human life from the tragedy by the lack of resources, seeing that we will be already living on credit, according to the declaration from Global Footprint Network in a conjunct communiqué with the World Wildlife Fund (WWF):

https://24.sapo.pt/article/sapo24-blogs-sapo-pt_2016_08_04_1981753532_planeta-terra--a-partir-de-segunda-feira--estamos-a-viver--a-credito

 

“For us to satisfy our needs, we currently need the equivalent to 1.6 planets” by year, said both organizations. “The cost of this excessive consumption is already visible: water scarcity, desertification, soil erosion, fall of agricultural productivity and of the fish reserves, deforestation, disappearing of species.”

“To live on credit can only be provisional, because nature is not a resting-place, from which we can extract resources indefinitely.” 6

 

And if this is a vital problem, there are others that need to be faced in the same way; how can we learn to forgive, or even to judge, if pedagogy is not based on a Common Love and that has into account the global knowledge of the student’s matrix? A being will hardly understand that it is vital for Peace the tolerance of the difference and the respect for the other if they do not learn from when they are little ones, within the values of civility, to be truthful, honorable and respectful to their fellow-creatures, if they do not leart to conjugate early the Universal Declaration of the Rights of Man, Children and of the peoples.

And before the a instability of the Order of the World, I began to believe that it would be good, as a possible way, for equation of some of the difficulties in the contemporary life, to acknowledge the need of the emergence of concrete thought, which should surpass the very abstraction and integrate reality by elevating it in the dialectics of surmounting.

Besides, apropos, I quote:

 

“..... For Hegel, that which is partial, delimited, separate is precisely what is ‘abstract’ (abstractus, in Latin, means literally ‘extracted’, ‘put apart’). The ‘concrete’ demands, on the contrary, a thought that is able to take into account the set of all the aspects, even those which oppose to each other and are excluded. This thought should also be able to make us realize the passage from an element to its opposite.” 7

 

Lastly, knowing that we live more and more between the limitations of the ideals of Justice, of Family, of Good, of Truth, of Love, it will be believable that only by means of an interaction contextualized in an environment of general integration 8 and certainly global of all the natural and social elements, we will manage to impel ourselves to what will be possible and desirable to conceive within a pedagogy more experimental than doctrinary in the aspects that I considered as more relevant on the “Path of the Human Being” and that now I will try to translate into the following proposal:

 

Taking into consideration the goals of the I International Symposium of Education and Pedagogy “Peace and Global Citizenship”, during the international decade dedicated by the UNO (2013-2022) to the rapprochement between cultures, I propose to be considered in the guiding lines of the Symposium and on the number one Goal, Education for peace and citizenship, the following questions:

  1. Education and Pedagogy by Comparison (Nature, the meaning of the natural laws and elements);
  2. Ethical education for a structured global citizenship (elaboration of norms and codes of social conduct; the imperative laws ought to be constituted as a last resource);
  3. The Social Origins (cultural endogeny, multiculturalism and migrations);
  4. Familial relationships (to educate for the Family value; the several types of families);
  5. Comprehension of the meaning of Love and Forgiveness with a view to the value of Tolerance (Universal Declaration of Human Rights);
  6. The phenomenon of religiousness (knowledge and gathering of the religions and Valorization of the Ecumenical Sense);
  7. Systematized study of the environment and of natural resources (the actual situation of the Earth [“We live on Credit”]).

 

Bibliography

 

1. BORGES GUEDES, J.M., Man: Monster and Semigod, Gráfica Firmeza, Oporto, 1987, pages 13, 14 e 15.

2. CLEMENTE, Manuel, Patriarch of Lisbon, Text of the homage made by the Holy House of Mercy of Oporto and mentioned in the homily Solemnity of the Holy Trinity in 2011, about the problem of individualism.

3. MORAIS E CASTRO, Armando Fernandes, The Portuguese Economic Thought, “Bases of the Socio-economic Theory of the Medieval Portugal”, examples of socio-economic laws.

4. MACEDO TEIXEIRA, OThe Meaning of the Writer on the Path of Globalization. Georges Seféris, a writer of European conscience, whose thought was on view in the Library of Vila Nova de Gaia in 1998 and that said the following: “Nobody closes over themselves with fear of losing their originality, because it constitutes their strength and they believe in it.”

5. GARCÍA HOZ, Victor, Principles of Systematic Pedagogy, Ponte Collections, Civilização Editora Bookstore.

 6. https://24.sapo.pt/article/sapo24-blogs-sapo- pt_2016_08_04_1981753532_planeta-terra--a-partir-de-segunda-feira--estamos-a-viver--a-credito

7. HEGEL, Introduction to the History of Philosophy and System of the Ethical Life, Edition Prisa Innova S.L., Madrid, Spain, 2008; translation by Artur Morão and Edições 70, L.da. Preface by Roger-Pol Droit, Page XVI.

8. MACEDO TEIXEIRA, When the Stars Awake, Sítio do Livro, Lisbon, 2014.