Quando as Estrelas Acordam (6) / When the Stars Awake (6)

15-12-2017 17:08

Quando as Estrelas Acordam (6)

Macedo Teixeira

    Este hábito para o infinito está latente em nós, seja qual for a matriz da nossa origem e não serão os usos e costumes que o impedirão de revelar-se plenamente, a não ser que na nossa educação não haja o cuidado de nos exercitar a desco­brir e relacionar de modo interactivo as potencialidades da ordem natural, pois neste caso, o uso que faremos deste hábito colocar-nos-á, apenas, na finitude do que é vulgar e não nos proporcionará uma visão para além do concreto. A urbani­dade trouxe a ansiedade e a distância pelos campos, porque os fomos deixando ao longo da nossa história para viver melhor nas cidades ou então, deles só temos imagens, pois conhe­cemos muito pouco onde são cultivados os alimentos que comemos. A urbanidade não trouxe a essência no seu estado puro, para tornar a existência no que ela tem de mais humano e, em consequência, mais afectivo, emocional e próximo. A essência terá de ser plena em toda a Terra e os nossos usos, de tão urbanizados que estão, levam-nos a vê-la e a senti-la, não como ela é, mas de acordo com a vida social que vivemos no dia-a-dia. O hábito de comunicar leva-nos à fala, mas o sen­tido que procuramos pode não exceder o uso das palavras, quando estas apenas impressionam e prendem, de acordo com a nossa vantagem e, em qualquer lapso de tempo, em que comunicamos. O hábito para o infinito torna-se fundamental em todas as situações, mas destacando-se, neste caso, pelo uso das palavras mais emocionais e afectivas que apelam para os sentimentos do coração e da subjectividade pessoal; esta será a lógica principal da proximidade dos seres humanos para a abertura do Eu ao Outro. Será, também, o melhor modo de interacção no momento inicial da comunicação, embora, logo que completamente conscientes e relacionados no assunto, devamos procurar seleccionar os sentidos, para que o uso das palavras reflicta as formas racionais e elevem o nosso pen­samento ao seu estado natural e às situações a viver na mais valiosa impessoalidade. A comunicação deverá fazer-se para caminhar ao encontro das soluções necessárias à vida e para descobrir como remediar o que falta ou aumentar o que já temos por não ser suficiente.

   A busca das decisões que temos que tomar na caminhada para o encontro da nossa vida impele-nos a viver através do espírito, abre-se para a razão e entendimento e pode tornar-se acto puro na subida à intuição. É uma busca que desejamos, porque temos sede da união desta força, que ganha sentido, logo que o nosso entendimento atinge a compreensão de que somos os seres mais elementares dos sonhos que queremos rea­lizar. Mas esta abertura do pensamento não a atingimos sem a nossa opção voluntária para esta caminhada e sem a ajuda do Guia, que nos orienta e não nos deixa perder, quando come­çamos a procurar as marcas dos passos que já demos até este novo momento da nossa existência. Quando começamos voluntariamente a compreender que só estaremos próximos desse encontro e da sua plenitude, quando dos passos que dermos com o corpo, passarmos pela ordem biológica, atin­girmos a ordem psicológica e avançarmos até à dimensão espi­ritual, na qual passaremos a viver em comunhão com o espírito Daquele que É o Caminho, a Verdade e a Vida. Nessa altura, nós estaremos próximos, ou já no seu caminho, pois Ele ajudar­-nos-á na abertura da nossa vida espiritual. Sem esta convicção e possibilidade, não procuraríamos nem correríamos alguns perigos psicológicos que esta mudança de ordem implica em determinados momentos da vida em que não somos ainda seres muito estáveis. Nesta nova ordem e nesta outra cami­nhada estaremos já na proximidade espiritual, mas a sede pela força, que vem agora do espírito, ainda só será saciada por pouco tempo e só em certas ocasiões. Por este motivo, volta­remos ao mesmo estado de ansiedade e de grande tensão, enquanto esta comunhão não se fizer sempre com a sua acção e presença; enquanto não alcançarmos Aquele, que é a fonte donde brota a vida que nos fará sentir plenamente e em todo o tempo que vivermos. E se o guia nos orienta e não nos deixa perder, isso significa que somos voluntários no caminhar até si e que é esta caminhada que nos reunirá na conjugação dos sentidos e da razão e nos mostrará a espiritualidade noutras singularidades da imagem de expressão infinita que glorifica o nosso corpo e a nossa alma. Será também nesta caminhada que nos abrigamos no reflexo do sonho que se alcançará, quando nos encontrarmos com Aquele, que nos ensinará a beber pela nossa própria mão, da fonte donde brota o espí­rito, que liga o nosso ser noutra dimensão da vida e faz com que o nosso amor seja a mais profunda expressão desta ligação.

   Quando as estrelas acordam estamos integrados em todas as partes e formamos um todo indivisível e imutável. Porém, todo aquele que atinge esta plenitude já não poderá reger-se só pelas faculdades que lhe permitem o sentimento e o conhe­cimento; terá de acreditar pela fé que viver plenamente é viver a realidade, mas também o sonho, e estes elementos experi­mentam-se pelo que se vê e se faz, com uso na acção das facul­dades e, em especial, pela acção do espírito que recebe o poder da sua própria fonte. Não é que não se deva considerar impor­tante todo o ideal, ele tem a ver com o nosso querer e, sem ele, não teríamos referências, perder-nos-íamos no nosso espaço e no nosso tempo. Mas se a vida é expressão do espírito e da sua força, por que não viver melhor através destas realidades, sem nos fixarmos em qualquer poder transitório, vivendo sós e só aparentemente bem? E por que não caminhar com todas as nossas forças até ao Senhor da Fonte, para nos ligarmos a Ele e beber do espírito que nos santifica a vida e faz com que não voltemos a ter a tal sede, que nos torna tão ansiosos e sempre tão confusos? Caminhar, afinal, com um ideal espiritual, que a idealidade no pensamento será a matriz original e origi­nária da vontade de nos tornarmos na imagem e semelhança daquele que sonhamos ser. Quando se diz que a Terra tem mis­térios e riquezas incontáveis, referimo-nos quase sempre ao que nos deslumbra e agrada ou ao que é imediatamente neces­sário à nossa sobrevivência, como por exemplo: a água, sau­dável da vida e da terra, o ar, o fogo, etc. Elementos naturais que apreciamos mais pelo lado do equilíbrio da ordem. Porém, existem nestes elementos as forças dos grandes perigos, eles não são em tudo muito afectivos e apetecíveis e, em certas situações, são até medonhos e causam cenas de muito horror. Qualquer dos elementos enumerados serviria para provar os nossos sentimentos de medo, mas para uma prova mais ime­diata, poderemos eleger o fogo, como fenómeno destas angús­tias e contradições.

 

Macedo Teixeira, Quando as Estrelas Acordam, Sítio do Livro, Lisboa, Julho de 2014, pp. 21 a 24.

 

 

When the Stars Awake (6)

Macedo Teixeira

This habit to the infinite is latent in us, whatever may be the matrix of our origin and it will not be the customs and traditions that will impede it of revealing itself fully, unless that in our education there is not the caution of exercising ourselves in discovering and relating in an interactive way the potentialities of the natural order, since in this case, the use that we will make of this habit will place us, only, within the finitude of what is vulgar and will not provide us a view beyond what is concrete. Urbanity brought the anxiety and the distance from the fields, because we were letting them throughout our history to live better in the cities or else, of them we only have pictures, since we know very little where the food we eat is cultivated. Urbanity did not bring the essence in its pure state, to turn the existence into what it has of more human and, consequently, more affective, emotional and closer. The essence will have to be complete on all Earth, and our customs, because they are so urbanized, lead us to see it and feel it, not as it is, but accordingly to the social life we live day by day. The habit of communicating takes us to speech, but the meaning we seek may not exceed the use of the words, when these only impress and captivate and, in any lapse of time, in which we communicate. The habit to the Infinite becomes fundamental in all situations, but standing out, in this case, by the use of more emotional and affective words that appeal to the feelings of the heart and of personal subjectivity; this will be the main logic of the closeness of human beings to the openness of the Self to the Other. It will be, also, the best way of interaction at the initial moment of communication, even though, as soon as we are completely aware and related with the subject, we should try to select the meanings, so that the use of the words reflects the rational forms and elevate our thought to its natural state and to the situations to live in the most valuable impersonality. Communication should be made to go in search of the solutions necessary to life and to discover how to remediate what is missing or to increase what we already have because it is not enough.

The search for the decisions we have to take in the walk towards the meeting of our life impels us to live through the spirit, opens itself to reason and understanding, and may become a pure act in the ascent to intuition. It is a search that we desire, because we have thirst for the union of this force, which gains meaning, as soon as our understanding reaches the comprehension that we are the most elementary beings of the dreams we want to fulfill. But this opening of the thought, we do not reach it without our voluntary option to this walk and without the help of the Guide, Who guides us and does not let us lose ourselves, when we begin to look for the marks of the steps we have already taken until this new moment of our existence. When we begin voluntarily to understand that we will only be closer to that meeting and its plenitude, when from the steps we take with our body, we will go through the biological order, reach the psychological order and move ourselves to the spiritual dimension, in which we will start living in communion with the spirit of That who Is the Way, the Truth and Life. By that time, we will be closer, or already in his way, since He will help us in the opening of our spiritual life. Without this conviction and possibility, we would neither seek nor run some psychological risks that this change of order implies at certain moments of life in which we are not yet very stable beings. In this new order and in this other walk, we will be already in the spiritual closeness, but the thirst for strength, which comes now from the spirit, will still only be quenched for a little time and only on certain occasions. Because of this motive, we will return to the same state of anxiety and of great tension, while this communion is not made always with its action and presence; while we do not reach That, who is the source from where spouts the life that will make us feel fully and at all the time we live. And if the guide directs us and does not let us lose ourselves, that means that we are voluntary in the walk towards him and that this is the walk that will reunite us in the conjugation of the senses and reason, and will show us the spirituality in other singularities of the image of infinite expression that glorifies our body and our soul. It will also be in this walk that we shelter ourselves in the reflection of the dream that we will reach, when we will meet with That, who will teach us to drink from our own hands, from the source the spirit spouts from, which connects our being to another dimension of life and makes our love be the most profound expression of this connection.

When the stars awake, we are integrated in all parts and we form an undividable and immutable whole. However, everyone who reaches this plenitude can no longer guide themselves only by the faculties that allows them the feeling and the knowledge; they will have to believe by faith that to live fully is to live reality, but also the dream, and these elements are experienced by what one sees and does, with the use in action of the faculties and, in special, by the action of the spirit that receives the power from its own source. It is not that we should not consider important every ideal, it has to do with our will and, without it, we would not have references, we would lose ourselves within our space and within our time. But if life is the expression of the spirit and its strength, why not live better through these realities, without us fixing ourselves on any transient power, living alone and apparently well? And why not walk with all our strengths to the Lord of the Source, so that we connect ourselves to Him and drink from the spirit that sanctifies our life and makes us not to have thirst again, which make us so anxious and always so confused? To walk, after all, with a spiritual ideal, because ideality in thought will be the original matrix and originary of the will to become the image and similarity of that who we dream to be. When we say that Earth has uncountable mysteries and richnesses, we almost always refer to what dazzles us and pleases us or to what is immediately necessary to our survival, like for example: water, healthy of life and of the earth, air, fire, etc. natural elements that we appreciate more by the side of the equilibrium of the order. However, there are in these elements the forces of great dangers, they are not in all very affective and appetizing and, in certain situations, they are even very frightening and cause scenes of much horror. Any of the enumerated elements would serve to prove our feelings of fear, but for a more immediate proof, we may select fire, as a phenomenon of these anguishes and contradictions.

 

Macedo Teixeira, When the Stars Awake, Sítio do Livro, Lisbon, July 2014, pages 21 to 24.