Quando as Estrelas Acordam (14) / When the Stars Awake (14)

27-07-2018 12:57

Quando as Estrelas Acordam (14)

 

    É de crer que estas dominações se vão esbatendo através das gerações futuras, porque a confusão vinda da dis­persão dos sentidos vai-se tornando cada vez menor, uma vez que cada ser humano tende para uma socialização cada vez mais orientada para a distinção do sentido dos jogos e das forças naturais com que os experimentamos. Aliás, não podemos esquecer que a Escola é cada vez mais uma ins­tituição onde cada ser humano é exposto à diversidade de tarefas, que implicam cooperação e colaboração no convívio e aprendizagem, sendo por isso necessária uma responsabili­dade comum no acesso à verdade que cada acto pedagógico implica. Mas, enquanto estas forças forem tão dominadoras e, por vezes, tão indistintas, convém que cada um faça catarses, depurações permanentes, para reflectir sobre a ordem e o sen­tido que está a dar à sua vida e examinar os conteúdos que está a registar na memória, não vão estes prejudicar a atitude de purificação necessária para o caminho do bem.

    A elevação é o estado prévio do pensamento e da ati­tude para o que se quer elevado. A vida é um valor elevado, não é um valor rebaixado nem rasteiro, logo, para a vivermos bem, teremos que passar progressivamente de um estado de dominação e ansiedade para um estado de contemplação e ata­raxia. Para um estado de regularidade e um sentimento tran­quilo pela grande confiança no valor da consciência moral e nos limites que nos transcendem, inclusive o limite da vida. Passar para a confiança na consciência como base da acção e fundamento elementar do juízo, bem como plataforma para todas as redes de comunicação corporal, mental e psíquica; razão de todas as sínteses que emergem da consciência de qual­quer ordem e de qualquer sentido. Ter confiança nos limites que nos transcendem e aceitá-los com simplicidade: o infinito, o absurdo ou a utopia, porque podemos fazer sempre juízo a partir do que é simples e real, bastando-nos um tal juízo para chegar ao que é potencial no pensamento, embora seja mais difícil de o conceber na existência. É uma condição especial para a vontade de em cada dia extrairmos de dentro de nós aquilo que temos e que vai-se revelando à medida que se vai fazendo a sua extracção.

    Importa, entretanto, explicar-se um pouco sobre o que se pretenderá atingir, quando se afirma que a vida é um valor ele­vado e a elevação um estado prévio do pensamento para o que se quer elevado!

    Numa análise de senso comum, “elevado” quer dizer “o que tem mais valor, o que está no alto”, ou ainda, “o que é mais alto”. Numa análise lexical, o termo poderá referir-se a: “sublime”, “nobre”, “forte”, etc. Pode concluir-se que é um termo polissémico, pois “sublime” estará associado à arte, “nobre” à ética, “forte” à psicologia e que é também um termo polar, pois podem ter-se os dois pólos: forte/débil, alto/baixo, nobre/vil, etc. Mas, tendo em conta que a vida é um dom que recebemos por um acto conjugado numa reciprocidade de amor, e que este acto é, em si, também uma dádiva por acção do corpo; então, a vida é um valor muito elevado, porque sendo um dom do amor e uma dádiva do corpo, quanto mais “longe” e mais livre a levarmos, mais próximos estaremos do limite do seu valor. E, embora este nos transcenda, sabemos que é feito de amor, que vem de longe e que de graça nos dá o corpo e a vida. Por isso, podemos dizer que o conceito “ele­vado”, em relação ao valor da vida, tem a ver com os termos “longe”, “além”, “sem medida”, sendo, por consequência, absolutamente elevado.

    A elevação é o estado prévio do pensamento e da atitude humana para o que se quer elevado, porque só conseguiremos chegar ”longe” com a nossa vida, se projectarmos o nosso pen­samento para o lugar das suas origens e, estas, estão “muito longe”, estão “muito além” da nossa existência. Além disso, sendo a atitude humana uma disposição para corresponder à dimensão mais pura e transcendente da vida, só através da forma prévia da elevação do nosso ser, seremos capazes de forçar o nosso pensamento a chegar “tão longe” quanto nos for possível.

    Sabemos que à medida que vamos vivendo e experimen­tando a nossa relação com os elementos do mundo, nos vamos ligando a eles e deixando, pouco a pouco, que estes nos inter­pelem para uma atracção que parece nunca acabar. Cada coisa, cada lugar, cada pessoa, são objectos sociais com os quais con­vivemos e aos quais vamos buscar a nossa identidade. A nossa existência tem a ver com estas realidades; fazemos parte delas, de tal modo, que quando modificamos a rotina sentimo-nos um pouco baralhados.

    A nossa organização presta-se a estes cuidados, a estes sentimentos humanos e sociais, que têm o seu tempo pró­prio e que, por esta razão, nos obrigam a estar sempre muito atentos à sua trama. Às vezes, os nossos sentimentos estão car­regados de desejos para os quais deixamos de nos motivar: desejos extraídos de recordações da nossa existência, no que foi bom e causou prazer. São os conteúdos mais fortes e domi­nadores da nossa memória, a força da paixão a forçar-nos para a repetição de acções, que, nesta altura, poderiam ser ilícitas e serem intoleráveis socialmente.

    Ainda bem que a nossa sociedade é normativa, regula­-se, tendo em conta as leis naturais, e estrutura-se através de normas sociais. É esta composição jurídica que nos vai permi­tindo o equilíbrio e permitindo poder viver em harmonia, pois como conta a História Geral do Direito, foi até aos nossos dias, durante muito pouco tempo, que o Direito Natural triunfou sozinho, como princípio da convivência entre os povos. Todos sentimos que há uma tendência no ser humano para a insatis­fação e, por esta razão, estamos permanentemente a extrair dos desejos já realizados, recordações que nos induzem na von­tade de actualizar tudo, e isto já não é possível devido à lógica do tempo e à irreversibilidade das transformações ocorridas. É de crer que a elevação como estado prévio do pensamento e da atitude possa projectar melhor e mais longe a nossa vida, mas para isso acontecer a nossa existência terá que ser sempre regulada pelo que é lícito, isto é, cada acto humano terá que ter como fundamento o que é lícito e moral, opondo-se, deste modo, ao que é ilícito e imoral.

    Sabemos que à medida que vamos envelhecendo vamos tendo mais consciência de que algo nos vai faltando na nossa realização, embora esta falta possa ser superada com outras experiências que o mistério da vida nos vai deixando sentir e ver. Em certas ocasiões da nossa existência, a força da nos­talgia por aquilo que se vai desvanecendo no viver de cada dia, a incerteza sobre as novidades e o poder das paixões que as novas experiências poderão ter na influência do nosso ser, tornam-se factores que determinam muito a nossa conduta, especialmente no sentido da abstracção irreflectida do que nem sempre é lícito.

    É do conhecimento geral que há uma tendência no ser humano para desejar experimentar aquilo que legalmente não lhe é permitido e que é socialmente condenável. A procura pelo interdito e o desejo da transgressão estão tão enraizados no corpo humano, que facilmente dominam o homem, fazendo com que este negue a elevação e se rebaixe ao valor da con­dição mais mundana da vida: a transgressão, a infidelidade e a corrupção. Ainda bem que o Homem, ao longo da História, compreendeu e aceitou que tem fraquezas e que, perante estas, deve subordinar-se à Lei, estando a mesma acima de todos.

 

Macedo Teixeira, Quando as Estrelas Acordam, Sítio do Livro, Lisboa, Julho de 2014, pp. 50 a 54.

 

 

When the Stars Awake (14)

 

It is to believe that these dominations will soften through the future generations, because confusion come from the dispersion of the senses will become even smaller, seeing that each human being tends to a socialization even more oriented to the distinction of the direction of the games and of the natural forces with which we experience them. Besides, we cannot forget that School is even more an institution where each human being is exposed to the diversity of tasks, which imply cooperation and collaboration in the social life and learning, being therefore necessary a common responsibility in the access to the truth that each pedagogical act implies. But, while these forces are so domineering and, sometimes, so indistinct, it is convenient that each one does catharses, permanent depurations, to reflect upon the order and the meaning he or she is giving to their life and to examine the contents that he or she is recording on their memory, just in case of these prejudice the attitude of necessary purification for the way of good.

Elevation is the previous state of the thought and of the attitude for what we want elevated. Life is an elevated value, it is neither a debased nor a common value; hence, for we to live it well, we will have to pass progressively from a state of domination and anxiety to a state of contemplation and ataraxy. To a state of regularity and to a tranquil feeling by the great confidence in the value of conscience and in the limits that transcend us, inclusively the limit of life. To pass to the confidence in conscience as a base of the action and elementary fundaments of the judgement, as well as a platform for all networks of bodily, mental and psychic communication; reason of all synthesis that emerge from conscience of any order and of any sense. To have confidence in the limits that transcend us and to accept them with simplicity: the infinite, the absurd or utopia, because we can always make a judgement from what is simple and real, and it is enough for us such a judgement to reach what is potential in thought, although it is more difficult to conceive it in the existence. It is a special condition for the will that each day we extract from within us what we have and that reveals itself as we make its extraction.

It matters, meanwhile, to explain ourselves a bit about what we intend to achieve, when we affirm that life is an elevated value and elevation a previous state of the thought for what we want elevated!

In a common sense analysis, “elevated” means “what has more value, what is above”, or even, “what is higher”. In a lexical analysis, the term may refer to: “sublime”, “noble”, “strong”, etc. we may conclude that it is a polysemic term, since “sublime” will be associated to art, “noble” to ethics, “strong” to psychology and it is also a polar term, since we can have both poles: strong/weak, high/low, noble/vile, etc. But, taking into account that life is a gift that we receive by an act conjugated in a reciprocity of love, and that this act is, in itself, also a present by the action of the body; then, a life is a very elevated value, because being a gift of love a present of the body, the “farther” and the more free we lead it, the closer we will be to the limit of its value. And, although this transcends us, we know that it is made of love, which comes from far and that for free gives us the body and life. Therefore, we may say that the concept “ele­vated”, in relation to the value of life, has to do with the terms “far”, “beyond”, “without measure”, being, consequently, absolutely elevated.

Elevation is the previous state of thought and of human attitude for what we want elevated, because we will only go ”far” with our life, if we project our thought to the place of its origins and, these, are “very far”, they are “far beyond” our existence. Besides that, being human attitude a disposition to correspond to the purest and transcendent dimension of life, only through the previous form of the elevation of our being, we will be capable of forcing our thought to go “so far” as it is possible for us.

We know that, as we are living and experiencing our relation with the elements of the world, we are connecting ourselves with them and letting, little by little, these to interpellate us to an attraction that seems to never end. Each thing, each place, each person, are social objects with which we live together e from which we are seeking our identity. Our existence has got to do with these realities; we are part of them, in such a way, that when we modify our routine we feel a bit confused.

Our organization is suitable for these cares, for these human and social feelings, which have their proper time and that, by this reason, oblige us to be always very attentive to their weft. Sometimes, our feelings are loaded with desires for which we stopped motivating ourselves: desires extracted from remembrances of our existence, in what was good and caused pleasure. It is the strongest and domineering contents of our memory, the strength of the passion forcing us to the repetition of actions, which, at this time, could be illicit and socially intolerable.

Fortunately, our society is normative, it regulates itself, taking into account the natural laws, and structures itself through social norms. It is this juridical composition that allows us the balance and allows us to live in harmony, since as the General History of Law, it was until our days, during very little time, that the Natural Law has triumphed alone, as a principle of the social life between peoples. We all feel that there is a tendency in the human being towards dissatisfaction and, by this reason, we are permanently extracting from the already fulfilled wishes, remembrances that induce us in the will to actualize everything, and this is no longer possible due to the logic of time and to the irreversibility of the occurred transformations. It is to believe that elevation as a previous state of the thought and of the attitude may project better and farther our life, but for that to happen, our existence will have to be always regulated by what is licit, that is, each human act will have to have as a fundament what is licit and moral, opposing, this way, to what is illicit and immoral.

We know that, as we grow old, we have more awareness that something is lacking to us in our realization, although this lack may be overcome with other experiences that the mystery of life is letting us feel and see. On certain occasions of our existence, the strength of the nostalgia for what is fading away in each day living, the uncertainty about the news and the power of the passions that new experiences might have in the influence of our being, become factors that determine very much our conduct, especially in the sense of the rash abstraction of what is not always licit.

It is of general knowledge that there is a tendency in the human being to wish to experience that which is not legally permitted to them and that is socially condemnable. The search for the interdict and the desire of transgression are so rooted in the human body, that they easily dominate man, making him to deny elevation and to debase himself to the value of the most mundane condition of life: transgression, unfaithfulness and corruption. Fortunately, Man, throughout History, understood and accepted that he has weaknesses and that, before these, he ought to subordinate himself to the Law, being this above all.

 

Macedo Teixeira, When the Stars Awake, Sítio do Livro, Lisbon, July 2014, pages 50 to 54.