O Poder da Arte no Sonho (IV) / The Power of the Art in the Dream (IV)

14-11-2014 18:25

O Poder da Arte no Sonho (IV)

Macedo Teixeira

    Não há associativismo cultural sem aventura nem desenvolvimento sem história; mas nem sempre a aventura nos conduziu ao brilho mais intenso e nem sempre a história foi fácil ou apetecível de escrever. São as cambiantes de uma qualquer realização; que todos mais ou menos reconhecemos serem complicadas, mas na maioria dos casos nunca nos lembramos delas nem da sua complicação. Vamos aprendendo ao longo do tempo que nada acontece sem que uma razão anterior ou momentânea esteja presente em tudo quanto fazemos, pensamos e dizemos, mas concluindo também que, se estivéssemos plenamente certos dos efeitos e consequências e completamente conscientes de todos os factos que realizamos; certamente, muito pouco faríamos e, se calhar, só o que fôssemos obrigados; logo, não haveria tunas, nem campos de futebol; nem parques de diversão; nem pontes nem escolas; a nossa vida não se via da nossa janela nem da janela dos sonhos de um qualquer campeão.

    Será uma razão que escolherá no gosto e no desejo e entroncará na Moral, como meta do bem superior e dos projetos que cada um em particular e todos em geral somos capazes de conceber; ninguém, por mais alheado que seja, quer sentir-se inválido no Mundo; sentir que faz alguma coisa e que os outros não reparam no que faz.

    Será uma razão legítima e ao mesmo tempo essencial; será uma razão de ordem e de respeito; será uma razão da verdade, cujos limites não compreendemos totalmente e, dos que conhecemos, só em parte os aplicamos com a exigência que nos vem de raiz: ninguém quer ser ignorante e ninguém quer ser inútil.

    Será esta razão que está presente nas instituições culturais; porque são escolas de valores e de formação; de reunião e de convívio e centros de interesse na descoberta de aventuras, que nascem algumas vezes dentro delas e se espalham por outras nascentes, mais apelativas e capazes de nos iludirem mais.

    E tenham a certeza de que nada surgirá de grandioso, sem que uma ligeira ilusão nos acompanhe como peregrina; só por ela nos agigantamos e formulamos realidades aparentemente inatingíveis; por ela nos apaixonamos; lutamos por um lugar nas nossas atividades; caçamos na mira de encontrarmos caça; sorrimos para uma mulher na esperança de que ela venha a ser a mãe dos nossos filhos; ou defendemos a Pátria com a fé de que servi-la é honrar a sociedade e acima de tudo respeitar as leis de Deus.

    Felizes dos que sabem interpretar cedo esta necessidade e não se desviam dos caminhos que a unem em longas vias de acesso; porque preparam o caminho para si e para os seus e preparam também os espaços que classificam as terras que os viram nascer; as terras que os filiam e classificam como filhos mais amigos ou mais desinteressados e esquecidos.

    Não é verdade que qualquer comunidade, como local de vivência, se torna no centro de referência indicadora; conforme os seus valores humanos da vida cultural, religiosa, económica e industrial? Isto é, cada um de nós se identifica ou não com os modelos de retidão, inteligência e verdade que notabilizaram a terra em que nascemos?

    Não é verdade que sentimos orgulho de pertencermos a uma qualquer comunidade, sobretudo quando ela é recheada por tantos vultos que engrandeceram a História, nas letras, nas artes, na religião, no desporto, na ciência?

    Será também, como resultado do poder da Arte no sonho, que poderemos, de modo especial, evocar os feitos e factos que tornaram mais aguerridas as comunidades; porém, será necessário continuar a fortalecer este poder no sonho de cada um, pois, com alguma mágoa, já vamos vendo passar no caminho do presente, através das janelas e dos pergaminhos das comunidades, porventura até nas mais recentes, algumas dificuldades e obstáculos que começam a dominar as vontades mais jovens; significa que precisamos de novos guerreiros, porque os principais estão envelhecidos; alguma da sua atividade desanimou e anda pouco motivada; os atrativos universais da Arte foram abalados por outros modos, que, sendo importantes, foram demasiado valorizados; e a juventude nem pergunta porque vai; ocorre em multidões e deixa na solidão estes valores, e só por muita necessidade se fortalecem em Beethoven, Chopin, Mozart, Gauguin, Shakespeare, Camões, Cecil B. DeMille, Miguel Ângelo, etc., que lhes servem de baías e que lhes dão força até à salvação e ao encontro dum novo dia.

    Oxalá estas palavras possam sensibilizar os leitores; sulcar em cada um de vós o ânimo que está escondido, para a mobilização de todas as sensibilidades e ideologias na defesa dos valores dos nossos sonhos.

    Que nesta reflexão brindemos à amizade, ao convívio e ao gosto pela diferença, porque a Arte é una, as canções são várias, e as emoções são variáveis.

    Que os violinos se alegrem, que as flautas soprem ventos de glória; que os bombos soltem ecos de festança e que todos nós possamos admirar o poder da Arte no sonho.

 

Maio de 2014.

 

 

The Power of the Art in the Dream (IV)

Macedo Teixeira

There is no cultural associativism without adventure or development without history; but not always adventure lead us to the most intense blaze and not always history was easy or appetizing to write. They are the tints of any realization; which we all recognize more or less to be complicated, but in most of the cases we never remember them or their complication. We go learning through time that nothing happens if a former or momentary reason is not present in all we do, think and say, but also concluding that, if we were fully sure about the effects and consequences, and completely aware of all the facts we realize; certainly, we would do very little and, probably, only what we were forced to; therefore, there would be no musical groups, nor football-fields; nor amusement parks; nor bridges nor schools; our life would not be seen from our window nor from the window of the dreams of any champion.

It will be a reason that will choose in liking and in wish and will join in Moral, as aim of the superior good and of the projects that each one in particular and all in general are capable of conceiving; no one, be he or she the most absent-minded, wants to feel himself or herself invalid in the world; feel that he or she does something and that the others do not notice what he or she does.

It will be a legitimate reason and, at the same time, essential; it will be a reason of order and respect; it will be a reason of truth, limits of which we do not fully understand and, of those we know, only in part we apply with the exigency that comes from our root: no one wants to be ignorant and no one wants to be useless.

It will be this reason that is present in cultural institutions; because they are schools of values and of formation; of reunion and of social intercourse, and centers of interest in the discovery of adventures, which spring up sometimes inside of them and spread by other springs, more appealing and capable of illuding us more.

And be sure that nothing grandiose will rise, without a slight illusion to accompany us as pilgrim; only by it we assume gigantic proportions and formulate realities apparently unattainable; by it we get impassioned; we fight for a place in our activities; we hunt with the aim of finding game; we smile to a woman with the hope that she will be the mother of our children; or we defend the fatherland with the faith that to serve it is to honor society and above all to respect the laws of God.

Happy are those who know how to interpret soon this need and do not swerve from the paths that unite it in long ways of access; because they prepare the path for themselves and for their family, and also prepare the spaces that classify the lands of their birth; the lands that affiliate and classify them as sons and daughters more friends or more disinterested and forgotten.

Is it not true that any community, as a place of experience, becomes the center of indicatory reference; according to its human values of cultural, religious, economic and industrial life? That is, each one of us identifies himself or herself or not with the models of righteousness, intelligence and truth that made notable the land where we were born?

Is it not true that we feel pride of belonging to any community, especially when it is full of so many people of importance who exalted the History, in literature, in arts, in religion, in sports, in science?

It will also be, as a result of the power of the Art in the dream, that we will can, in a special way, evoke the feats and facts that rendered braver the communities; however, it will be necessary to continue to strengthen this power in the dream of each one, since, with some sorrow, we are already seeing pass on the path of the present, through the windows and the parchments of the communities, perhaps even in the most recent, some difficulties and obstacles that begin to dominate the younger wills; it means that we need new warriors, because the principal ones are aged; some of their activity disheartened and is little motivated; the universal attractions of the Art were shaken by other manners, which, being important, were overrated; and youth does not even ask why it goes; it occurs in multitudes and leaves in solitude these values, and only by much necessity they are strengthened in Beethoven, Chopin, Mozart, Gauguin, Shakespeare, Camões, Cecil B. DeMille, Michelangelo, etc., who serve them as bays and give them strength to salvation and to the meeting of a new day.

May these words touch the readers; furrow in each one of you the spirit that is hidden, to the mobilization of all sensibilities and ideologies in the defense of the values of our dreams.

Let us, in this reflection, toast to friendship, to intimacy and to the liking of difference, because Art is one only, songs are many, and emotions are variable.

Let the violins rejoice, let the flutes blow winds of glory; let the drums release echoes of festivity and may we all admire the power of the Art in the dream.

 

May 2014.