Caminho de Luz e Sombra / Path of Light and Shadow

11-10-2019 17:04

Caminho de Luz e Sombra (Texto 1)

 

Prefácio

    Falar sobre o livro de um autor que já se conhece há vários anos é tarefa ingrata, pois parece soar a elogio falso. Porém, perante o desafio para escrever o prefácio desta obra, resta-me apresentar a minha humilde perspectiva sobre o que li.

    O livro apresenta várias facetas interessantes com uma atualidade e defesa de valores que precisam de permanecer na nossa sociedade para que haja esperança no futuro.

    Começamos por sentir um aperto no coração com o professor que vai largar os seus alunos, que lhe são tão queridos, não só pela proximidade afetiva que se desenvolve entre um professor e os seus alunos ao longo de um ano letivo, ou de vários, mas também pela partilha de saberes e pensamentos que vai deixar de ter continuidade, embora sinta que a semente ficou no pensamento e coração de alguns para poderem vir a ser cidadãos conscientes e ativos.

    Continuamos o percurso, recuando no tempo até à década de 50 do século passado, visitando uma época de vidas simples e difíceis, que eram simultaneamente vidas cheias de amor, fraternidade e solidariedade. É um período que muitos de nós não conhecemos, mas que com este livro passa a ser também nosso, porque o autor nos consegue transportar com enorme realismo a essa época com todo o colorido local. Para quem viveu nesse período e nesses locais, imagino que se deliciará a recordar esses acontecimentos e espaços que já não existirão (pelo menos, como naquela época). Para estes leitores, como para os seus familiares mais diretos, também representará um orgulho sentir que tudo o que fizeram no passado não foi em vão, pois existe alguém que não esqueceu esses tempos e que lhes está a agradecer da forma que melhor sabe: imortalizando esses momentos e essas pessoas através da escrita. Para os estudiosos, surge mais um testemunho de um tempo passado que não convirá esquecer: o desastre no rio Douro com uma lancha em 1950; o fantasma da Guerra Colonial (desde os receios dos jovens que partiam até à vida social em Moçambique nos anos 60, com alguns laivos cinematográficos); e os anos tumultuosos do pós-25 de Abril de 1974, a nível académico.

    Mas a obra não se limita a esse objetivo: surge encaixada na narrativa uma história imortal, cujo protagonista é Moisés, que nos envolve de uma forma avassaladora, tal como se estivéssemos realmente a acompanhar esses momentos que são tão caros a quem tem uma sensibilidade religiosa e emocionantes para qualquer ser humano que gosta de refletir sobre a condição humana.

    Finalmente, e como não poderia deixar de estar presente numa obra deste autor, marcamos encontro com a Filosofia, através de vários apontamentos, os quais mais uma vez nos lembram que a busca do saber, de respostas para e sobre a nossa existência, é uma característica indissociável do ser humano.

    São estes caminhos de Luz e Sombra que compõem uma vida e que se encontram vertidos em forma de livro, para serem apreciados até à última folha.

 

Maria de Fátima Dias

Setembro de 2012

 

 

(1)

    Não fora fácil adormecer na noite que antecedera a sua aposentação. Sentira que não iria despedir-se dos alunos, sem deixar transparecer alguma mágoa, por ter sido um pouco forçado a aposentar-se, mesmo sabendo que teria tempo suficiente para não ser penalizado no valor mensal da pensão. Tivera consciência de que, mesmo nestas condições, contrariava a sua vontade no que teria sido mais desejável – que a mesma tivesse surgido naturalmente, isto é, no limite máximo de tempo que poderia manter-se no ativo.

    Sentira com tristeza este acontecimento, mas o seu culminar teria sido muito mais amargo sem os desígnios da consciência do dever cumprido nem o sentimento de afeto das comunidades educativas de que fizera parte. Teria sido muito mais amargo, porque sempre acreditara que, quando chegasse este momento, surgisse com ele um sentimento mais profundo, julgara que seria mais reconhecido pela gratidão do Estado que sempre servira com a maior dedicação e carinho.

    Procura esquecer as razões da sua mágoa perante a ausência da atitude patronal no reconhecimento daquele momento. No entanto, refere com orgulho que aquele fora o epílogo mais solene da sua carreira, lembrando com alegria o que lhe fora permitido para a sua realização por parte das comunidades escolares; de um modo especial, da comunidade dos alunos, durante o tempo em que exercera o seu magistério.

    Este estado ansioso e de vigília também aconteceram pela interrogação sobre o modo como, a partir do dia seguinte, iria dar continuidade à sua vida, ansiando por manter uma atividade que não fosse muito diferente, no despertar de sentimentos, daquela que, entretanto, mudara na situação do estatuto. Por um lado, porque os alunos o ajudaram a viver com jovialidade e a ser exigente com os modos de ser e, por outro, porque naquela ocasião era o segundo ano que alguns dos alunos continuavam juntos no crescimento e desenvolvimento de níveis de aprendizagem diferentes. Em ambos os casos, partilharam sentimentos que o ensino e a aprendizagem inevitavelmente criam. Laços de afeto, que ficam na memória, que é preenchida no tempo, com a singeleza dos atos que a história da vida nos diz serem novos, mas que a metamorfose da realidade nos parece fazer crer que serão sempre os mesmos. As relações educativas modificam-se, mas parecem atemporais em certas realidades e em certos momentos da vida.

    A batalhar com as ideias que propusera a si mesmo, sobre o modo como lecionaria a última aula, adormecera já a madrugada ia bastante longa. Depois de três horas de sono, ainda agitadas pelos pensamentos anteriores, acordara com o relógio a despertar na hora marcada.

    Levantara-se como se nada de extraordinário tivesse acontecido e preparara-se sem dar quaisquer sinais que pudessem alertar a família para as angústias que cresciam dentro da sua alma. A viagem para a escola seria de cerca de quarenta quilómetros, o que lhe permitiria durante o tempo de percurso sintetizar as ideias que se propusera apresentar aos alunos para o teor da última aula.

    Entrara na escola, saudara todas as pessoas que vira antes de entrar para a sala de aula e que iria ver pela última vez nas condições de professor no ativo. Ficara em silêncio enquanto os alunos se sentavam e se dispunham como era habitual no início da aula. E, como não começara logo a ditar o sumário e a fazer a chamada, como era quase sempre o seu modo de proceder, esta atitude causara alguma surpresa e provocara algum silêncio, dando-lhe tempo para olhá-los com um sentimento de alma que nunca tivera antes. Sentira-se capaz de manter aquela situação até ao fim, acreditara por algum tempo que os tocaria o suficiente para ficarem marcados por uma espécie de paixão, que terminaria ali, para nascer nas suas almas, como forma de uma imagem de alguém, que passara na sua vida para os ajudar a aprender e a caminhar melhor. E, antes de dizer “até sempre”, ou “jamais nos esqueceremos dos momentos que passamos juntos”, como era sua vontade, um aluno entrecortara o silêncio, perguntando com delicadeza:

    – O professor está triste?

    – Não! – respondera baixinho.

    – Parece estar um pouco estranho – insistira o aluno com curiosidade.

    Depois, com alguma indiscrição, indagaram em conjunto:

    – Se calhar fomos nós que fizemos algo de errado, algo que não deveríamos ter feito!

    E como o silêncio continuara, exclamaram em voz alta e com mais objetividade:

    – Diga-nos o que se passa, professor! Não fique assim tão calado! Tire-nos desta angústia, por favor!

 

Macedo Teixeira, Caminho de Luz e Sombra, Chiado Editora, Lisboa, 2013, pp. 5 a 9.

 

 

Path of Light and Shadow (Text 1)

 

Preface

To speak about the book of the author we already know for several years is an ungrateful task, for it seems to sound like a false compliment. However, before the challenge to write the preface of this work, it remains for me to present my humble perspective about what I have read.

The book presents several interesting facets with an actuality and defense of the values that need to remain in our society, so that there may be hope in the future.

We begin to feel a sense of constriction of the heart with the teacher who is going to leave his students, who are so dear to him, not only by the affective closeness that is developed between a teacher and his students throughout a school year, or several ones, but also by the sharing of knowledges and thoughts that it will stop having continuity, although he feels that the seed had stayed in thought and in the heart of some, so that they may become conscious and active citizens.

We continue on the path, going back in time to the decade of the ’50s of the past century, visiting an epoch of simple and hard lives, which were simultaneously lives full of love, fraternity and solidarity. It is a period that most of us do not know, but that with this book comes to be also ours because the author manages to transport us with an enormous realism to that epoch with all the local coloring. For those who lived in that period and in those sites, I imagine that you will delight to remember those events and spaces which no longer exist (at least, not like at that time). For these readers, as for their closest relatives, it will also represent a pride to feel that everything they have done in the past was not in vain, since there is someone who did not forget those times and who is thanking them the best way he knows: by immortalizing those moments and those people through writing. For the studious ones, it comes up one more testimonial of a past time that should not be forgotten: the disaster in the river Douro with a motor-boat in 1950; the ghost of the Colonial War (from the fears of young ones who were departing to the social life in Mozambique in the ’60s, with some cinematographic smattering); and the tumultuous of the post-25th of April of 1974, on the academic level.

But the work does not limit itself to that goal: it emerges fit in the narrative an immortal story, whose protagonist is Moses, who involves in an overwhelming way, as if we were really following those moments which are so dear to who has a religious sensitivity and exciting to any human being who likes to reflect upon the human condition.

Finally, and since I could not stop being present in a work of this author, we make an appointment with Philosophy, through several notes, which remind us once more the search for knowledge, for answers to and about our existence, it is a characteristic indissociable from the human being.

It is these paths of Light and Shadow that constitute a life and that are turned into the form of a book, so that they are enjoyed to the last page.

 

Maria de Fátima Dias

September 2012

 

 

(1)

It had not been easy to sleep in the night that preceded his retirement. He had felt that he was not going to say goodbye to the students without letting some sorrow to become manifest, because he had been a bit forced to retire, even knowing that he would have enough time to not be penalized in the monthly value of the pension. He was aware that, even in these conditions, he was counteracting his will in what would have been more desirable – that it should have happened naturally, that is, in the maximum limit of time that he could keep himself in active service.

He had felt with sadness this event, but its culmination would have been much bitterer without the designs of the conscience of the duty done nor the feeling of affection of the educational communities he was part of. It would be much bitterer, because he had always believed that, when the moment came, it would emerge with it a deeper feeling, he had thought that it would be more acknowledged by the gratitude of the State he had always served with the greatest dedication and kindness.

He tries to forget the reasons for his grief before the absence of the employer’s attitude in the acknowledgment of that moment. However, he refers with pride that it was the most solemn epilogue of his career, remembering with joy that what had been permitted to him for his realization on the part of the school communities; in a special way, of the students’ community, during the time he had exerted his mastership.

This anxious state and of vigil also happened by the interrogation about the way how, from the following day, he would give continuity to his life, yearning for keeping an activity that was not very different, in the awakening of feelings, from that which, meanwhile, had changed in the status situation. On one hand, because the students helped him to live with joviality and to be demanding with the ways of being and, on the other, because on that occasion it was the second year in which some of the students continued together in the growth and development of different levels of learning. In both cases, they shared feelings that teaching and learning inevitably create. Bonds of affection, which stay in memory, which is filled in time, with the simplicity of the acts that the history of life tells to be new, but that the metamorphosis of reality seems to make us believe that they will always be the same. The educational relationships modify themselves, but they seem atemporal in certain realities and at certain moments of life.

Fighting with the ideas that he had proposed to himself, about the way he would teach his last lesson, he had felt asleep when the dawn was already very long. After three hours of sleep, still agitated by the previous thoughts, he had woken up with the clock going off at the set hour.

He got up as if nothing extraordinary had happened and he had prepared himself without giving any sign that might draw the family’s attention to the anguishes that grew inside his soul. The journey to school would be about forty kilometers [twenty-five miles], which would allow him during the time of the route to synthesize the ideas he had proposed to himself to present to his pupils for the tenor of the last lesson.

He had entered the school, had saluted all the people he had seen before he entered the classroom and that he would see for the last time in the conditions of a teacher in active service. He had remained in silence while the pupils were sitting down and arranging themselves as usual at the beginning of the class. And, since he had not begun to dictate the summary and to make the roll call, as it was always his way of proceeding, this attitude had caused some surprise and had provoked some silence, giving him time to look at them with a feeling of the soul that he never had before. He had felt capable of keeping that situation until the end, he had believed for a while that he would touch them enough for them to get marked by a kind of passion, which would end there, so that he would sprout in their souls, in a form of a picture of someone, who had passed by their lives to help them learn and walk better. And, before he said “so long”, or “we will never forget the moments which we’ve spent together”, as was his will, a student interrupted the silence, asking with delicacy:

– Teacher, are you sad?

– No! – he answered in a low voice.

– You seem to be a bit strange – the student insisted with curiosity.

Later, with some indiscretion, they inquired after together:

– Perhaps were we who did something wrong, something we shouldn’t have done!

And since the silence continued, they exclaimed out loud and with more objectivity:

– Tell us what’s going on, teacher! Don’t stay so quiet! Get us out of this anguish, please!

 

Macedo Teixeira, Path of Light and Shadow, Chiado Editora, Lisbon, 2013, pages 5 to 9.